Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukion opinto-ohjaus koulutuspoliittisten uudistusten pyörteessä : Opinto-ohjaajien kokemuksia viimeaikaisista koulutuspoliittisista uudistuksista vuonna 2021

Nygrén, Nina (2025-04-02)

Lukion opinto-ohjaus koulutuspoliittisten uudistusten pyörteessä : Opinto-ohjaajien kokemuksia viimeaikaisista koulutuspoliittisista uudistuksista vuonna 2021

Nygrén, Nina
(02.04.2025)
Katso/Avaa
Nygren_Nina_opinnayte.pdf (860.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235516
Tiivistelmä
Suomalaista lukiokoulutusta uudistetaan kiihtyvällä tahdilla. 2020-luvun taitteessa toteutettiin niin lukion toimintaan välillisesti vaikuttava korkea-asteen opiskelijavalintauudistus kuin suoraan lukioon toimintaan vaikuttavat oppivelvollisuuden laajentaminen ja opetussuunnitelmauudistus. Tutkimuksessani selvitän lukion opinto-ohjaajien suhtautumista näihin kolmeen viimeaikaiseen koulutuspoliittiseen uudistukseen, ja opinto-ohjaajien kokemuksia siitä, millaisena muutoksena nämä lähes yhtäaikaiset uudistukset näkyvät opinto-ohjauksessa. Lukiokoulutuksen koulutuspoliittinen uudistaminen on ilmiönä moniulotteinen. Lukiokoulutuksen uudistamisen onnistuminen edellyttää niin vallitsevien olosuhteiden, taustojen, koulutuskentän kuin lukioarjen tuntemusta. Myös lukioiden sisäiset muuttujat kuten uudistamisinnostus sekä lukioyhteisön sen hetkinen yleinen tila vaikuttavat uudistumisen onnistuneisuuteen. Lukiokoulutuksen uudistamista ohjaavat lisäksi aiempaa enemmän kansainväliset kehityskulut ja esimerkiksi työmarkkinatavoitteet ovat nousseet aiempaa vahvemmin koulutuspoliittisia uudistuksia ohjaavaksi periaatteeksi. Tarkastelen opinto-ohjaajien kokemuksia tässä moniulotteisessa kehyksessä. Tutkimuksen aineisto koostuu 12:sta lukion opinto-ohjaajan haastattelusta vuodelta 2021, jotka ovat osa Riding High or Hanging on for Dear Life? Reflexivity, Opportunity, Structures, and the Formation of Young People’s life Courses and Biographies in Times of Risk and Uncertainty -hankkeen aineistoa. Analysoin tämän hankkeen valmiiksi litteroidut lukion opinto-ohjaajien haastattelut aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lukion opinto-ohjaajissa viimeaikaiset koulutuspoliittiset uudistukset saivat aikaan ristiriitaisia tunteita ja pohdintaa niiden tarpeellisuudesta. Samalla ne toivat opinto-ohjaukseen erityisesti eitoivottuja muutoksia. Oppivelvollisuuden laajentaminen ja opetussuunnitelmauudistus näkyivät opinto-ohjauksessa etenkin lisääntyvinä varsinaisen ohjaustyön ulkopuolisina velvoitteina, kun taas korkea-asteen opiskelijavalintauudistus korosti ylioppilaskirjoituksiin keskittymistä ja lisäsi näin opiskelijoiden tarvetta henkilökohtaiselle ohjaukselle. Tulevaisuudelta opinto-ohjaajat toivoivat uudistustahdin hiljentämistä, kentällä työskentelevien nykyistä parempaa huomioimista uudistamisessa ja työrauhaa ohjaustyöhön keskittymiselle.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5085]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste