Suomi mun silmin : Valokuvaus ympäristökasvatuksen välineenä kansainvälisellä talvileirillä
Keronen, Ella-Emilia (2025-05-02)
Suomi mun silmin : Valokuvaus ympäristökasvatuksen välineenä kansainvälisellä talvileirillä
Keronen, Ella-Emilia
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235626
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235626
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kiinalaisten lasten kokemuksia Suomen luonnosta valokuvauksen ja suullisten kommenttien kautta. Aineisto koostuu leiriläisten ottamista valokuvista sekä heidän antamistaan suullisista kommenteista oppitunnin aikana. Tavoitteena on selvittää, millaisia ympäristö kokemuksia leiriläisille syntyy luonnossa sekä miten kulttuuri ja sosiaalinen media saattaa vaikuttaa heidän ottamiinsa valokuviin.
Tutkimukseni aineisto koostuu leirin aikana kerätyistä valokuvista ja leiriläisten antamista kommenteista. Leiri järjestettiin Suomessa 15.1.2025-24.1.2025. Oppitunnin aikana käydyt keskustelut toteutettiin ryhmässä, keskusteluiden avulla pyrittiin ymmärtämään leiriläisten kokemuksia ja taustoittaa valokuvia. Oppitunnin aikana hyödynnettiin kuvaelisitaation ja ryhmähaastattelun piirteitä.
Tulokset on esitetty taulukon ja sanallisen analyysin muodossa. Valokuvien pohjalta nousi esiin kaksi pääteemaa, joiden avulla voidaan tulkita, että taivas ja poron jäljet olivat leiriläisten suosiossa. Valokuvista ja kommenteista nousee esiin ihmetys ja innostus, jotka viittaavat leiriläisten aitoon innostukseen uutta ympäristöä kohtaan sekä vahvistaa jo olemassa olevaa luontosuhdetta.
Tutkimukseni aineisto koostuu leirin aikana kerätyistä valokuvista ja leiriläisten antamista kommenteista. Leiri järjestettiin Suomessa 15.1.2025-24.1.2025. Oppitunnin aikana käydyt keskustelut toteutettiin ryhmässä, keskusteluiden avulla pyrittiin ymmärtämään leiriläisten kokemuksia ja taustoittaa valokuvia. Oppitunnin aikana hyödynnettiin kuvaelisitaation ja ryhmähaastattelun piirteitä.
Tulokset on esitetty taulukon ja sanallisen analyysin muodossa. Valokuvien pohjalta nousi esiin kaksi pääteemaa, joiden avulla voidaan tulkita, että taivas ja poron jäljet olivat leiriläisten suosiossa. Valokuvista ja kommenteista nousee esiin ihmetys ja innostus, jotka viittaavat leiriläisten aitoon innostukseen uutta ympäristöä kohtaan sekä vahvistaa jo olemassa olevaa luontosuhdetta.