Luokanopettajaopiskelijoiden kirjallisuuskasvatuskokemusten yhteys valmiuksiin innostaa oppilaita lukemaan
Koskela, Suvi; Mäkelä, Sara (2025-04-30)
Luokanopettajaopiskelijoiden kirjallisuuskasvatuskokemusten yhteys valmiuksiin innostaa oppilaita lukemaan
Koskela, Suvi
Mäkelä, Sara
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235126
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235126
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijoiden omat kirjallisuuskasvatuskokemukset ovat yhteydessä siihen, millaiset valmiudet heillä on innostaa oppilaita lukemaan. Tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa myös sitä, miten luokanopettajaopiskelijan minäpystyvyys kirjallisuuskasvattajana on yhteydessä hänen kirjallisuuskasvatuskokemuksiinsa. Näiden lisäksi tutkittiin, oliko vastaajan iällä yhteys hänen kirjallisuuskasvatuskokemuksiinsa.
Tutkimus toteutettiin lomaketutkimuksena, ja tutkimusta varten luotu kysely jaettiin kaikille Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 49 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyn teettämisen jälkeen aineistoa analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin, ja tulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä.
Tutkimuksen perusteella kirjallisuuskasvatuskokemuksilla ja lukuinnostuksen synnyttämisvalmiuksilla havaittiin olevan yhteys. Positiivisemmat kokemukset omaava opiskelija koki olevansa valmiimpi lukuinnon sytyttäjä kuin negatiiviset kokemukset omaava. Tutkimuksen tuloksista havaittiin yhtä lailla minäpystyvyyden olevan yhteydessä siihen, millaiset kirjallisuuskasvatuskokemukset hän omaa: mitä positiivisemmat kirjallisuuskasvatuskokemukset luokanopettajaopiskelijalla oli, sitä itsevarmemmaksi hän koki itsensä kirjallisuuskasvatusta kohtaan. Iällä ei havaittu olevan merkitystä siihen, olivatko kirjallisuuskasvatuskokemukset positiivisia vai negatiivisia. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että luokanopettajan kirjallisuuskasvatuskokemuksilla oli merkitystä hänen asenteeseensa kirjallisuuskasvatusta sekä lukemaan opettamista kohtaan. Tutkimustiedon avulla luokanopettajaopiskelijat pystyvät tiedostamaan omien kokemuksiensa vaikutukset opetukseensa, minkä takia aihe oli tärkeä tutkittavaksi. Tiedostamisen kautta luokanopettajaopiskelijoiden on myös mahdollista reflektoida omaa opetustaan ja muovata sitä mahdollisimman paljon lukuintoa kasvattavaksi omista kokemuksistaan riippumatta.
Tutkimus toteutettiin lomaketutkimuksena, ja tutkimusta varten luotu kysely jaettiin kaikille Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 49 luokanopettajaopiskelijaa. Kyselyn teettämisen jälkeen aineistoa analysoitiin pääosin määrällisin menetelmin, ja tulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä.
Tutkimuksen perusteella kirjallisuuskasvatuskokemuksilla ja lukuinnostuksen synnyttämisvalmiuksilla havaittiin olevan yhteys. Positiivisemmat kokemukset omaava opiskelija koki olevansa valmiimpi lukuinnon sytyttäjä kuin negatiiviset kokemukset omaava. Tutkimuksen tuloksista havaittiin yhtä lailla minäpystyvyyden olevan yhteydessä siihen, millaiset kirjallisuuskasvatuskokemukset hän omaa: mitä positiivisemmat kirjallisuuskasvatuskokemukset luokanopettajaopiskelijalla oli, sitä itsevarmemmaksi hän koki itsensä kirjallisuuskasvatusta kohtaan. Iällä ei havaittu olevan merkitystä siihen, olivatko kirjallisuuskasvatuskokemukset positiivisia vai negatiivisia. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että luokanopettajan kirjallisuuskasvatuskokemuksilla oli merkitystä hänen asenteeseensa kirjallisuuskasvatusta sekä lukemaan opettamista kohtaan. Tutkimustiedon avulla luokanopettajaopiskelijat pystyvät tiedostamaan omien kokemuksiensa vaikutukset opetukseensa, minkä takia aihe oli tärkeä tutkittavaksi. Tiedostamisen kautta luokanopettajaopiskelijoiden on myös mahdollista reflektoida omaa opetustaan ja muovata sitä mahdollisimman paljon lukuintoa kasvattavaksi omista kokemuksistaan riippumatta.