Mediassa rakentuva kuva opettajan ammatista : Miten negatiivinen uutisointi heijastuu luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen itseluottamukseen ja tulevaisuudennäkymiin
Gustafsson, Janina; Sainio, Saga-Maria (2025-04-30)
Mediassa rakentuva kuva opettajan ammatista : Miten negatiivinen uutisointi heijastuu luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen itseluottamukseen ja tulevaisuudennäkymiin
Gustafsson, Janina
Sainio, Saga-Maria
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235113
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235113
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan ammattia koskeva negatiivinen uutisointi heijastuu luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiin omasta pärjäävyydestä sekä heidän tulevaisuudennäkymiinsä opettajana. Tutkimusaiheen idea pohjautuu kulttuuri- ja opetusministeriö Armi Mikkolan pysäyttävään toteamukseen siitä, miten koulumaailmaa käsittelevä uutinen on lähes aina negatiivinen. Tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys vallitsevalla kielteisellä uutisoinnilla on erityisesti luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen itsevarmuuteen. Tämän lisäksi päämääränä oli ymmärtää, millainen rooli mediassa esiintyvällä keskustelukulttuurilla on luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiin tulevaisuuden ammatista opettajana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuskohteena toimi Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijat ja lopullinen otoskoko oli kolme (N=3). Tutkimusaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi, jonka perusteella tulokset muodostettiin. Tuloksista selvisi, että negatiivinen uutisointi lisäsi kaikilla osallistuneilla luokanopettajaopiskelijoilla epävarmuutta omasta pätevyydestään opettajana sekä aiheutti huolta työssä jaksamisesta. Tämän lisäksi luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisen uutisoinnin aiheuttaneen epäröintiä tulevaisuudestaan opettajana, mikä taas oli johtanut uravalinnan kyseenalaistamiseen. Tutkimusaineiston pohjalta voitiin todeta ammattia koskevan uutisoinnin saaneen luokanopettajaopiskelijat epäilemään ammatillista itsevarmuuttaan, sekä suhtautumaan epäilevästi tulvaisuuteensa opettajana.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuskohteena toimi Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijat ja lopullinen otoskoko oli kolme (N=3). Tutkimusaineistolle toteutettiin sisällönanalyysi, jonka perusteella tulokset muodostettiin. Tuloksista selvisi, että negatiivinen uutisointi lisäsi kaikilla osallistuneilla luokanopettajaopiskelijoilla epävarmuutta omasta pätevyydestään opettajana sekä aiheutti huolta työssä jaksamisesta. Tämän lisäksi luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisen uutisoinnin aiheuttaneen epäröintiä tulevaisuudestaan opettajana, mikä taas oli johtanut uravalinnan kyseenalaistamiseen. Tutkimusaineiston pohjalta voitiin todeta ammattia koskevan uutisoinnin saaneen luokanopettajaopiskelijat epäilemään ammatillista itsevarmuuttaan, sekä suhtautumaan epäilevästi tulvaisuuteensa opettajana.