Luokanopettajien näkökulmia positiivisesta pedagogiikasta osana oppilaiden kouluhyvinvointia
Johansson, Maria (2025-04-24)
Luokanopettajien näkökulmia positiivisesta pedagogiikasta osana oppilaiden kouluhyvinvointia
Johansson, Maria
(24.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536099
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536099
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien näkökulmia positiivisesta pedagogiikasta osana oppilaiden kouluhyvinvointia. Tutkimuksessa analysoitiin, miten luokanopettajat hyödyntävät positiivista pedagogiikkaa opetuksessaan ja mitkä ovat luokanopettajien näkemykset positiivisen pedagogiikan menetelmien vaikutuksesta oppilaiden kouluhyvinvointiin alakoulussa.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä alakoulussa luokanopettajina. Aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyn 2024 aikana etäyhteyksin Zoom-verkkotyöskentelyalustalla. Tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hyödyntävät positiivisen pedagogiikan menetelmiä monipuolisesti ja opettajat pitävät kehumista, kannustamista ja positiivista palautetta tehokkaina opetuksen organisoinnin välineinä tukien opettajan ja oppilaiden välistä myönteistä vuorovaikutusta. Tuloksissa ilmeni neljä teemaa, jotka kuvaavat opettajien näkemyksiä siitä, miten positiivisen pedagogiikan hyödyntäminen ilmenee oppilaiden kouluhyvinvoinnissa. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan vaikuttavan myönteisesti oppilaiden minäkuvaan ja itseilmaisuun, koulumyönteisyyteen, psyykkiseen hyvinvointiin sekä kouluyhteisön ilmapiiriin.
Tutkimus toi esille opettajan merkityksellisen roolin oppilaan kouluhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus antoi arvokasta, opettajien työtä kehittävää tietoa positiivisen pedagogiikan keinoista, joilla voidaan edistää oppilaiden hyvinvointia koulussa. Positiivisen pedagogiikan integroiminen opetukseen ei ainoastaan tue oppilaan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä, vaan se myös vahvistaa koko kouluyhteisön ilmapiiriä. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja koulun toimintakulttuurin kehittämisessä.
Tämä kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät haastatteluhetkellä alakoulussa luokanopettajina. Aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluina syksyn 2024 aikana etäyhteyksin Zoom-verkkotyöskentelyalustalla. Tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan opettajat hyödyntävät positiivisen pedagogiikan menetelmiä monipuolisesti ja opettajat pitävät kehumista, kannustamista ja positiivista palautetta tehokkaina opetuksen organisoinnin välineinä tukien opettajan ja oppilaiden välistä myönteistä vuorovaikutusta. Tuloksissa ilmeni neljä teemaa, jotka kuvaavat opettajien näkemyksiä siitä, miten positiivisen pedagogiikan hyödyntäminen ilmenee oppilaiden kouluhyvinvoinnissa. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan vaikuttavan myönteisesti oppilaiden minäkuvaan ja itseilmaisuun, koulumyönteisyyteen, psyykkiseen hyvinvointiin sekä kouluyhteisön ilmapiiriin.
Tutkimus toi esille opettajan merkityksellisen roolin oppilaan kouluhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimus antoi arvokasta, opettajien työtä kehittävää tietoa positiivisen pedagogiikan keinoista, joilla voidaan edistää oppilaiden hyvinvointia koulussa. Positiivisen pedagogiikan integroiminen opetukseen ei ainoastaan tue oppilaan psyykkistä ja sosiaalista kehitystä, vaan se myös vahvistaa koko kouluyhteisön ilmapiiriä. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja koulun toimintakulttuurin kehittämisessä.