Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Selkokieliset materiaalit suomi toisena kielenä -opetuksessa : Katsaus S2-opettajien näkemyksiin selkokielisten materiaalien käytöstä

Saarikko, Janita (2025-04-14)

Selkokieliset materiaalit suomi toisena kielenä -opetuksessa : Katsaus S2-opettajien näkemyksiin selkokielisten materiaalien käytöstä

Saarikko, Janita
(14.04.2025)
Katso/Avaa
Saarikko_Janita_opinnayte.pdf (955.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536861
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee selkokielisten materiaalien käyttöä suomi toisena kielenä -opetuksessa. Se perustuu suomi toisena kielenä -opettajien näkemykseen selkokielisten materiaalien käytöstä heidän omassa opetuksessaan. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa selkokielisten materiaalien käytöstä: tutkin mitä selkokielisiä materiaaleja, missä määrin ja millaisten sisältöjen opettamiseen niitä käytetään. Tarkastelen myös millaiset opiskelijaryhmän ominaisuudet, työtavat ja harjoitukset vaikuttavat materiaalien käytön valintaan. Lisäksi sivuan millaisia muutoksia nykyisiin materiaaleihin ja millaisia uusia materiaaleja toivotaan lisää.
Aineisto on kerätty vuoden 2024 maaliskuussa kyselytutkimuksen keinoin sosiaalisesta mediasta kyselylomakkeella, jonka suunnittelin itse. Aineisto koostuu 55 vastaajan antamista vastauksista, ja aineistoa on tarkasteltu kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista on nähtävissä, että suomi toisena kielenä -opettajat käyttävät selkokielisiä materiaaleja usein ja opettajat suosivat selkokielisten materiaalien käyttöä eniten, kun oppitunneilla tehdään yksilötöitä ja -tehtäviä. Opiskelijaryhmän ominaisuuksista opettajan materiaalivalintaan vaikuttaa eniten kielitaito. Selkokielisistä opetusmateriaalityypeistä käytetään eniten oppikirjoja, kaunokirjallisuutta ja uutisia sen eri muodoissa. Opettajat käyttävät selkokielisiä materiaaleja käsitellessään kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtämisen sisältöjä sekä tekstien tulkitsemista. Lisäksi selvisi, että selkokielen vaikeustasoista perustasoisesta selkokieltä käytetään eniten.
Tämä tutkimus ei anna kattavaa yleiskuvaa käsiteltävästä aiheesta, mutta on suuntaa antava. Lähes kaikki tämän tutkimuksen tulokset kuitenkin tukevat ajatusta siitä, että suomi toisena kielenä -opettajat käyttävät opetuksessaan paljon selkokielisiä materiaaleja ja tarve erilaisille materiaaleille jatkuu yhä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste