Käsityökoulu Näpsän oppilaiden minäpystyvyyden ja yrittäjämäisen oppimisen kokemukset käsityökurssilla
Lumia, Katariina (2025-04-24)
Käsityökoulu Näpsän oppilaiden minäpystyvyyden ja yrittäjämäisen oppimisen kokemukset käsityökurssilla
Lumia, Katariina
(24.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536795
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536795
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Taitokeskuksen, käsityökoulu Näpsän, oppilaiden kokemuksia yrittäjämäisestä oppimisesta sekä heidän minäpystyvyytensä tasoa heidän kokemanaan. Teoriassa määritellään yrittäjyyskasvatuksen kenttää ja yrittäjämäisen oppimisen käsitettä ja sen merkitystä tutkimukselle. Teoriassa määritetään myös minäpystyvyyden käsite tälle tutkimukselle, sekä käsityön taiteen kenttää, tarkemmin Taitokeskuksen käsityökoulu Näpsän osallisuutta tutkimukselle.
Tutkimus toteutettiin käsityökoulu Näpsässä. Kurssilla oli kahdeksan 5–7.-luokkalaista oppilasta, joista viisi osallistui tutkimukseen. Tutkija opetti kolmena kertana Näpsän oppilaille yrittäjyyskurssilla yrittäjämäisen oppimisen keinoin hartsin valamista, tuoteperheen suunnittelua sekä tuotteen tekemistä. Kurssi luotiin Entrecompin (Bacigalupo ym., 2016) viitekehyksen pohjalta hyödyntämällä siitä kolmea kurssille keskeistä teemaa ja näiden kolmea alateemaa.
Aineistoa kerättiin kurssin aikana oppilaiden oppimispäiväkirjoista sekä kurssin jälkeen haastattelemalla heitä. Haastattelukysymykset johdettiin suoraan teoriasta, Entrecompin (Bacigalupo ym. 2016) viitekehysmallista, jota esiteltiin jo kurssin aikana eri teemoilla. Minäpystyvyyden kokemuksia mitattiin haastattelukysymyksillä, jotka on johdettu Generalized Self-Efficacy Scale, (myöhemmin GSE-mittari) mittarista. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat yleisesti ottaen kokivat yrittäjämäisen oppimisen tavan oppia positiivisena. Oppilaiden minäpystyvyyden taso oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla. Oppilaat, joiden minäpystyvyyden taso oli matalampi, eivät kokeneet taidon osaamista positiivisena eivätkä negatiivisena. Oppilaat, joiden minäpystyvyytensä taso oli hyvä, kokivat osaamisen tason positiivisena.
Minäpystyvyyden ja oppimisen yhteys näkyi samankaltaisena, kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Aiemmissa tutkimuksissa tutkittiin oppimistulosten yhteyttä oppimistuloksiin. Tässä tutkimuksessa tuttkittiin oppimistulosten sijasta oppilaiden kokemuksia oppimisestaan. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei voida kuitenkaan todeta, että minäpystyvyyden taso selittäisi yrittäjämäisen oppimisen kokemuksia.
Tutkimus toteutettiin käsityökoulu Näpsässä. Kurssilla oli kahdeksan 5–7.-luokkalaista oppilasta, joista viisi osallistui tutkimukseen. Tutkija opetti kolmena kertana Näpsän oppilaille yrittäjyyskurssilla yrittäjämäisen oppimisen keinoin hartsin valamista, tuoteperheen suunnittelua sekä tuotteen tekemistä. Kurssi luotiin Entrecompin (Bacigalupo ym., 2016) viitekehyksen pohjalta hyödyntämällä siitä kolmea kurssille keskeistä teemaa ja näiden kolmea alateemaa.
Aineistoa kerättiin kurssin aikana oppilaiden oppimispäiväkirjoista sekä kurssin jälkeen haastattelemalla heitä. Haastattelukysymykset johdettiin suoraan teoriasta, Entrecompin (Bacigalupo ym. 2016) viitekehysmallista, jota esiteltiin jo kurssin aikana eri teemoilla. Minäpystyvyyden kokemuksia mitattiin haastattelukysymyksillä, jotka on johdettu Generalized Self-Efficacy Scale, (myöhemmin GSE-mittari) mittarista. Aineisto analysoitiin teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaat yleisesti ottaen kokivat yrittäjämäisen oppimisen tavan oppia positiivisena. Oppilaiden minäpystyvyyden taso oli yleisesti ottaen hyvällä tasolla. Oppilaat, joiden minäpystyvyyden taso oli matalampi, eivät kokeneet taidon osaamista positiivisena eivätkä negatiivisena. Oppilaat, joiden minäpystyvyytensä taso oli hyvä, kokivat osaamisen tason positiivisena.
Minäpystyvyyden ja oppimisen yhteys näkyi samankaltaisena, kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Aiemmissa tutkimuksissa tutkittiin oppimistulosten yhteyttä oppimistuloksiin. Tässä tutkimuksessa tuttkittiin oppimistulosten sijasta oppilaiden kokemuksia oppimisestaan. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ei voida kuitenkaan todeta, että minäpystyvyyden taso selittäisi yrittäjämäisen oppimisen kokemuksia.