Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viides- ja kuudesluokkalaisten tyttöjen ja poikien kokemuksia ja näkemyksiä somekiusaamisesta

Martin, Saga (2025-04-28)

Viides- ja kuudesluokkalaisten tyttöjen ja poikien kokemuksia ja näkemyksiä somekiusaamisesta

Martin, Saga
(28.04.2025)
Katso/Avaa
Martin_Saga_opinnayte.pdf (2.030Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536738
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun viides- ja kuudesluokkalaiset tytöt ja pojat käyttävät sosiaalista mediaa arjessaan, miten he suhtautuvat ja puuttuvat kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa sekä minkälaisia kokemuksia tai havaintoja heillä on koulun sisällä tapahtuvasta kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa. Erityinen kiinnostus kohdistuu sukupuolten välisiin eroihin Tutkimus pyrkii tarjoamaan käytännönläheistä tietoa opettajien ja huoltajien käyttöön sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi sekä mediakasvatuksen kehittämiseksi. Tavoitteena on tukea oppilaiden digitaalisia vuorovaikutustaitoja ja turvallista käyttäytymistä verkossa. Tutkimuksessa tarkastellaan neljää keskeistä kysymystä: eroaako tyttöjen ja poikien sosiaalisen median käyttötavat, millaisia kokemuksia oppilailla on kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa, suhtautuvatko tytöt ja pojat eri tavoin kiusaamiseen sekä vaikuttaako sukupuoli siihen, miten kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa puututaan.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja sen empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella luokissa paikan päällä koulupäivän aikana. Kyselylomake toteutettiin Webropol-alustalla, johon oppilaat käyttivät älylaitteita vastatakseen. Aineistoa analysoitiin Jamovi-ohjelmalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin ristiintaulukointia, χ2-riippumattomuustestiä, korrelaatioanalyyseja sekä Welch’s:n t-testiä ryhmien keskiarvojen vertailuun. Tutkimuksen lopullinen tutkimusjoukko koostui 42 oppilaasta, 24 tyttöä ja 18 poikaa, jotka olivat viidennellä tai kuudennella luokalla.
Tutkimustulosten pohjalta on nähtävissä kiinnostavia eroja siinä, miten kiusaaminen koetaan, havaitaan ja tunnistetaan. Sukupuolittainen tarkastelu tuo esiin merkittävän eron havainnointikokemuksissa. Tytöt ilmoittivat havainneensa somekiusaamista useammin kuin pojat ja he myös pitävät somekiusaamista vakavampana ilmiönä. Tulokset osoittavat, että sukupuolten välillä on eroja siinä, kenelle he kertoisivat kiusaamisesta. Tytöt luottavat enemmän vanhempiin ja luokkakavereihin kun taas pojista kolmasosa ei kertoisi kiusaamisestaan kenellekään. Sukupuolten välisiä eroja somekanavien käytössä ei havaittu. Tulokset olivat suurimmaksi osaksi ei tilastollisesti merkitseviä, tutkimuksen pienen otoskoon (N=42) vuoksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9162]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste