Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Se leikin merkitys ei ehkä saa semmoista arvostettua arvoa minkä tavallaan sen pitäisi saada" : Leikin asema alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta

Lukkala, Julia (2025-04-27)

"Se leikin merkitys ei ehkä saa semmoista arvostettua arvoa minkä tavallaan sen pitäisi saada" : Leikin asema alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta

Lukkala, Julia
(27.04.2025)
Katso/Avaa
Lukkala_Julia_opinnayte.pdf (1.061Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536458
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää leikin asemaa alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, mitä luokanopettajat kertovat leikistä alkuopetuksen kontekstissa eli miten luokanopettajat määrittelevät leikin, millainen merkitys leikillä on luokanopettajien näkemyksen mukaan lasten kehityksessä ja oppimisessa ja mitä luokanopettajat kertovat omasta toiminnastaan liittyen leikin ohjaukseen. Lisäksi selvitettiin millä tavalla luokanopettajien mukaan leikki näkyy lasten koulupäivissä. Tämän tutkimuksen avulla pyrittiin lisäämään ymmärrystä leikin merkityksestä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja oppimisen näkökulmasta alkuopetuksen kontekstissa, sillä leikkitutkimusta alkuopetuksen kontekstista löytyy vielä kohtalaisen vähän.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä Satakunnassa työskentelevää luokanopettajaa, joista neljä työskenteli parhaillaan alkuopetuksessa ja yksi neljännellä luokalla. Neljännellä luokalla työskennellyt opettaja oli kuitenkin aikaisemmin työskennellyt myös alkuopetuksessa useamman vuoden ajan. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Satakunnassa sijaitsevissa kouluissa sekä etäyhteydellä Zoomissa syksyllä 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajat määrittelevät leikin sen eri muotojen, pedagogisen ja kehityksellisen merkityksen, tunnusmerkkien ja haasteiden kautta. Luokanopettajat kuvasivat leikille erilaisia merkityksiä, joita olivat leikki lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja oppimisen tukijana, leikki kouluvalmiuksien tukijana, leikki arvioinnin tukena ja oppilaiden moninaisuus leikin haasteena. Tuloksissa selvisi, että luokanopettajat toimivat leikin aikana erilaisissa rooleissa, joita olivat ohjaaja, tarkkailija ja tukija, mahdollistaja, suunnittelija ja turvallisuuden varmistaja. Luokanopettajat kuvasivat opettajan roolin olevan myös joustavasti vaihtuvaa. Tulosten mukaan leikki näkyy lasten koulupäivissä osana opetusta ja oppimista, motivointikeinona, koulupäivän rytmittäjänä sekä leikin hyödyntämistä rajoittavina tekijöinä. Kokonaisuudessaan leikin ajateltiin olevan moninainen ja vaikeasti määriteltävissä oleva ilmiö, jolla on monia eri merkityksiä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja oppimisen kannalta. Tulokset kuitenkin osoittivat, että leikki näkyy lasten koulupäivissä enimmäkseen välitunneilla tapahtuvana toimintana.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste