Tulvimisen aiheuttamat vaikutukset maankäyttöön, kaupunkeihin ja tieinfrastruktuuriin Somersetin rannikkotasangolla
Nartola, Oona (2025-05-02)
Tulvimisen aiheuttamat vaikutukset maankäyttöön, kaupunkeihin ja tieinfrastruktuuriin Somersetin rannikkotasangolla
Nartola, Oona
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536162
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536162
Tiivistelmä
Englannissa tulviminen on suurimpia tuhoja aiheuttava luonnonkatastrofi ja tulviminen aiheuttaa erilaisia taloudellisia sekä yhteiskunnallisia ongelmia eri puolilla maata joka vuosi. Somersetin rannikkotasangolla, joka on tämän tutkielman tutkimusalue, tulviminen on luonnollisesti yleinen luonnonkatastrofi. Alue sijaitsee hyvin lähellä merenpinnan tasoa sekä osittain sen alapuolella, jonka lisäksi alue on ympäristöään korkeampien kohtien ympäröimä ja alueelle laskee useita jokia.
Tutkielmassa käytän Englannin ympäristöviraston tuottamia tulvatasoaineistoja, jotka osoittavat alueelle kohdistuvan tulvariskin eri todennäköisyyksien mukaan. Lisäksi ympäristöministeriö on tuottanut tarkemman aineiston tulvatasojen rajojen sisäpuolella vallitsevista eroista tulvan todennäköisyydessä, jonka lisäksi aineisto on jaettu eri tulvasyvyyksiin. Nämä ovat pääaineistot, joihin analyysit perustuvat tutkielmassani. Lisäksi hyödynnän tutkielmassa aineistoja, joissa osoitetaan alueen maankäytönmuodot sekä alueella sijaitsevaa tieinfrastruktuuria. Aineistoja on käytetty lähinnä päällekkäisanalyyseissa sekä visuaalisessa vertailussa ja karttojen luomisessa.
Tutkimuksella osoitan, mitkä alueet jäävät mahdollisten tulvaskenaarioiden alle, sekä millaisia maankäytönmuotoja alueet sisältävät. Tuloksista todetaan, että alueella on lähinnä maatalousalueita sekä muutama kaupunkikeskittymä. Kaupunkialueiden pieni osuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vahingot siellä olisivat suhteellisesti pienemmät kuin maatalousalueilla, sillä kaupungeissa asukastiheys on suurempi ja vahinkoja aiheutuu enemmän kuin maatalousalueilla. Lisäksi tutkielma osoittaa, miten ilmastonmuutoksen aiheuttama ilmastonlämpeneminen vaikuttaa merenpinnan korkeuteen, ja millaisia muutoksia se tuo alueelle, eli kuinka suuri osa alueesta jää merenpinnan alapuolelle tulevaisuuden eri lämpenemisskenaarioissa.
Tutkielmassa käytän Englannin ympäristöviraston tuottamia tulvatasoaineistoja, jotka osoittavat alueelle kohdistuvan tulvariskin eri todennäköisyyksien mukaan. Lisäksi ympäristöministeriö on tuottanut tarkemman aineiston tulvatasojen rajojen sisäpuolella vallitsevista eroista tulvan todennäköisyydessä, jonka lisäksi aineisto on jaettu eri tulvasyvyyksiin. Nämä ovat pääaineistot, joihin analyysit perustuvat tutkielmassani. Lisäksi hyödynnän tutkielmassa aineistoja, joissa osoitetaan alueen maankäytönmuodot sekä alueella sijaitsevaa tieinfrastruktuuria. Aineistoja on käytetty lähinnä päällekkäisanalyyseissa sekä visuaalisessa vertailussa ja karttojen luomisessa.
Tutkimuksella osoitan, mitkä alueet jäävät mahdollisten tulvaskenaarioiden alle, sekä millaisia maankäytönmuotoja alueet sisältävät. Tuloksista todetaan, että alueella on lähinnä maatalousalueita sekä muutama kaupunkikeskittymä. Kaupunkialueiden pieni osuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vahingot siellä olisivat suhteellisesti pienemmät kuin maatalousalueilla, sillä kaupungeissa asukastiheys on suurempi ja vahinkoja aiheutuu enemmän kuin maatalousalueilla. Lisäksi tutkielma osoittaa, miten ilmastonmuutoksen aiheuttama ilmastonlämpeneminen vaikuttaa merenpinnan korkeuteen, ja millaisia muutoksia se tuo alueelle, eli kuinka suuri osa alueesta jää merenpinnan alapuolelle tulevaisuuden eri lämpenemisskenaarioissa.