Sosiaalisen median vaikutus impulsiiviseen ostokäyttäytymiseen
Vahter, Alina (2025-05-04)
Sosiaalisen median vaikutus impulsiiviseen ostokäyttäytymiseen
Vahter, Alina
(04.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536750
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536750
Tiivistelmä
Sosiaalisen median lyhytvideoympäristöt yhdistävät nopeatempoisen sisällön, algoritmisen personoinnin ja reaaliaikaisen sosiaalisen vuorovaikutuksen tavalla, joka haastaa taloustieteen perinteisen rationaalisen kuluttajamallin. Tutkielma analysoi, miten rajallinen rationaalisuus, heuristiikat, etenkin saatavuus- ja sosiaalisen todisteen heuristiikka, sekä systemaattiset harhat, kuten kehystämisharha, tappioiden karttaminen ja ankkurointivaikutus selittävät nuorten impulsiivista ostokäyttäytymistä erityisesti TikTokissa.
Aineisto koostui kattavasta kansainvälisestä teoriakirjallisuudesta ja empiirisistä tutkimuksista, joiden pohjalta rakennettiin viitekehys. Tulosten mukaan TikTokin algoritmi toistaa emotionaalisia ärsykkeitä, jolloin tuotteet tuntuvat tutuilta ja merkityksellisiltä, tykkäykset ja kommentit vahvistavat sosiaalista painetta, ja rajatut tarjoukset poistavat harkinnan kitkaa. Saatavuus- ja sosiaalisen todisteen heuristiikat toimivat tärkeimpinä laukaisimina, kun taas kehystämisharha ja ankkurointi vääristävät hintojen arviointia.
Tutkielma osoittaa, että nämä mekanismit selittävät valtaosan sosiaalisen median käyttäjien heräteostoista. Suosituksina esitetään digitaalisia harkinta-aikoja, tykkäyslukujen piilottamista ja kriittisen medialukutaidon vahvistamista kuluttajakasvatuksessa, jotta impulssiostojen taloudellisia, sekä ympäristöön kohdistuvia haittoja voidaan lieventää.
Aineisto koostui kattavasta kansainvälisestä teoriakirjallisuudesta ja empiirisistä tutkimuksista, joiden pohjalta rakennettiin viitekehys. Tulosten mukaan TikTokin algoritmi toistaa emotionaalisia ärsykkeitä, jolloin tuotteet tuntuvat tutuilta ja merkityksellisiltä, tykkäykset ja kommentit vahvistavat sosiaalista painetta, ja rajatut tarjoukset poistavat harkinnan kitkaa. Saatavuus- ja sosiaalisen todisteen heuristiikat toimivat tärkeimpinä laukaisimina, kun taas kehystämisharha ja ankkurointi vääristävät hintojen arviointia.
Tutkielma osoittaa, että nämä mekanismit selittävät valtaosan sosiaalisen median käyttäjien heräteostoista. Suosituksina esitetään digitaalisia harkinta-aikoja, tykkäyslukujen piilottamista ja kriittisen medialukutaidon vahvistamista kuluttajakasvatuksessa, jotta impulssiostojen taloudellisia, sekä ympäristöön kohdistuvia haittoja voidaan lieventää.