Positiivisen luontosuhteen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Rantala, Jenna; Tammisto, Päivi (2025-05-02)
Positiivisen luontosuhteen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Rantala, Jenna
Tammisto, Päivi
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536067
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536067
Tiivistelmä
Ihminen on aina hyödyntänyt luonnon tarjoamia resursseja, kuten ravintoa. Luonnon merkitys kuitenkin vaikuttaa ihmiseen laajemmin, immuunijärjestelmään ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Monimuotoinen luontoympäristö edistää terveyttä ja hyvinvointia. Luonto tarjoaa monipuolisen liikunnan mahdollisuuksia, mikä kehittää motorisia taitoja. Kuitenkin kaupungistuminen ja luonnosta vieraantuminen heikentävät ihmisen immuunijärjestelmää sekä mielen hyvinvointia.
Varhaiskasvatuksen luontokasvatus tarjoaa lapsille monipuolisia oppimiskokemuksia, jotka vahvistavat ympäristötietoutta ja –vastuullisuutta. Luontopedagogiikka tukee oppimista ja mahdollistaa erilaisia aistikokemuksia. Luontoympäristö kannustaa lapsia uteliaisuuteen ja ympäristön tutkimiseen, joten säännöllinen ulkoilu ja retkeily lähiluonnossa auttavat lapsia oppimaan luonnosta konkreettisten esimerkkien avulla. Ruotsista rantautunut Metsämörri-toiminta on hyvä tapa kohdata luonto varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena on edistää lasten luonnossa viihtymistä, ympärivuotista ulkoilua sekä vahvistaa halua suojella luontoa. Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatus tukee lasten luontosuhteen kehittymistä ja ohjaa kestävään elämäntapaan. Tavoitteena on täyttää nykyisen sukupolven tarpeet vaarantamatta tulevien sukupolvien mahdollisuuksia. Se edellyttää luonnon tehokasta suojelua. Vihreä lippu on kansainvälinen kestävän kehityksen ohjelma päiväkodeissa sekä kouluissa. Vihreän lipun ohjelmassa lasten kanssa pohditaan ympäristöongelmia ja omia arvoja kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatusikäisen lapsen luontosuhde rakentuu, millaisin keinoin sitä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa ja miksi sen tukeminen on tärkeää. Tutkimuksemme on narratiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollistaa laajan kuvan antamisen lapsen positiivisen luontosuhteen rakentumisesta. Koska empiirinen tutkimus olisi vaatinut pitkän aikavälin seurantaa, aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuuden tarkastelu valikoitui tutkimustavaksemme.
Varhaiskasvatuksen luontokasvatus tarjoaa lapsille monipuolisia oppimiskokemuksia, jotka vahvistavat ympäristötietoutta ja –vastuullisuutta. Luontopedagogiikka tukee oppimista ja mahdollistaa erilaisia aistikokemuksia. Luontoympäristö kannustaa lapsia uteliaisuuteen ja ympäristön tutkimiseen, joten säännöllinen ulkoilu ja retkeily lähiluonnossa auttavat lapsia oppimaan luonnosta konkreettisten esimerkkien avulla. Ruotsista rantautunut Metsämörri-toiminta on hyvä tapa kohdata luonto varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena on edistää lasten luonnossa viihtymistä, ympärivuotista ulkoilua sekä vahvistaa halua suojella luontoa. Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatus tukee lasten luontosuhteen kehittymistä ja ohjaa kestävään elämäntapaan. Tavoitteena on täyttää nykyisen sukupolven tarpeet vaarantamatta tulevien sukupolvien mahdollisuuksia. Se edellyttää luonnon tehokasta suojelua. Vihreä lippu on kansainvälinen kestävän kehityksen ohjelma päiväkodeissa sekä kouluissa. Vihreän lipun ohjelmassa lasten kanssa pohditaan ympäristöongelmia ja omia arvoja kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatusikäisen lapsen luontosuhde rakentuu, millaisin keinoin sitä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa ja miksi sen tukeminen on tärkeää. Tutkimuksemme on narratiivinen kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka mahdollistaa laajan kuvan antamisen lapsen positiivisen luontosuhteen rakentumisesta. Koska empiirinen tutkimus olisi vaatinut pitkän aikavälin seurantaa, aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuuden tarkastelu valikoitui tutkimustavaksemme.