Multimodaalinen analyysi Fazerin Sinisen mainoselokuvasta
Härjämäki, Eveliina (2025-05-02)
Multimodaalinen analyysi Fazerin Sinisen mainoselokuvasta
Härjämäki, Eveliina
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536114
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536114
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Fazerin Sinisen – Sininen hetki -mainoselokuvan multimodaalisuutta. Tarkemmin ilmaistuna perehdytään siihen, mitä multimodaalisia keinoja kyseisessä mainoselokuvassa esiintyy ja miten ne toimivat yhdessä ja erikseen sekä mitä näiden keinojen on tarkoitus tuoda esille.
Lähestyn mainoselokuvaa tekstintutkimuksen näkökulmasta ja tutkimukseni on laadullista. Tarkastelen mainoselokuvan puhuttua ja kirjoitettua kieltä systeemis-funktionaalisen teorian metafunktioiden avulla. Tähän tärkeimpänä lähdeteoksena on M.A.K Hallidayn Explorations in the functions of language vuodelta 1976. Visuaalista puolta taas tarkastelen visuaalisen kieliopin avulla, johon tärkeimpänä lähdeteoksena toimii Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin Reading images vuodelta 2021. Kokoan näitä tulkintoja multimodaalisuuden näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimukseni osoittaa, että mainoselokuva ei välttämättä vaadi ääntä ja visuaalista puolta nähtäväksi yhtä aikaa, vaan mainoselokuvan on mahdollista välittää merkityksiä myös joko ainoastaan äänen tai visuaalisuuden avulla. Nämä kuitenkin usein tukevat ja vahvistavat toisiaan.
Lähestyn mainoselokuvaa tekstintutkimuksen näkökulmasta ja tutkimukseni on laadullista. Tarkastelen mainoselokuvan puhuttua ja kirjoitettua kieltä systeemis-funktionaalisen teorian metafunktioiden avulla. Tähän tärkeimpänä lähdeteoksena on M.A.K Hallidayn Explorations in the functions of language vuodelta 1976. Visuaalista puolta taas tarkastelen visuaalisen kieliopin avulla, johon tärkeimpänä lähdeteoksena toimii Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin Reading images vuodelta 2021. Kokoan näitä tulkintoja multimodaalisuuden näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimukseni osoittaa, että mainoselokuva ei välttämättä vaadi ääntä ja visuaalista puolta nähtäväksi yhtä aikaa, vaan mainoselokuvan on mahdollista välittää merkityksiä myös joko ainoastaan äänen tai visuaalisuuden avulla. Nämä kuitenkin usein tukevat ja vahvistavat toisiaan.