Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemukset toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa

Vataa, Aada; Mäkelä, Anna (2025-05-02)

Opettajien kokemukset toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa

Vataa, Aada
Mäkelä, Anna
(02.05.2025)
Katso/Avaa
Vataa_Aada_M%C3%A4kel%C3%A4_Anna_kandidaatintutkielma.pdf (1.062Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536388
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa. Tutkimus on tärkeää, sillä oppilaiden oppimistulokset ovat laskussa, ja on tärkeää löytää keinoja, joilla tilannetta saadaan parannettua. Tutkimukseen osallistui viisi vapaaehtoista luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja analyysi toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat määrittelivät toiminnalliset opetusmenetelmät opetukseksi, joka on muuta kuin perinteistä opettajajohtoista opetusta sekä vaatii oppilailta aktiivista osallistumista opetukseen. Toiminnallisten opetusmenetelmien koettiin pääosin parantavan oppilaiden keskittymistä verrattuna opetukseen perinteisemmillä opetusmenetelmillä. Haastateltavien mukaan toiminnallisella opetuksella on ollut positiivinen yhteys oppimistuloksiin. Tutkimuksessa korostui myös keskittymisen yhteys oppimistuloksiin.
Toiminnallisten opetusmenetelmien määrittelyn osalta tämän tutkimuksen tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia, ja näin ollen tutkimuksen tulokset ovat verrattavissa aiempiin tutkimustuloksiin. Toiminnallisuuden yhteys sekä keskittymiseen että oppimistuloksiin on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Myös keskittymisen ja oppimistulosten välinen yhteys vahvisti aiemman tutkimuksen tuloksia. Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alakoulussa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1044]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste