Opettajien kokemukset toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa
Vataa, Aada; Mäkelä, Anna (2025-05-02)
Opettajien kokemukset toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa
Vataa, Aada
Mäkelä, Anna
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536388
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536388
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien yhteydestä keskittymiseen ja oppimistuloksiin alakoulussa. Tutkimus on tärkeää, sillä oppilaiden oppimistulokset ovat laskussa, ja on tärkeää löytää keinoja, joilla tilannetta saadaan parannettua. Tutkimukseen osallistui viisi vapaaehtoista luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja analyysi toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat määrittelivät toiminnalliset opetusmenetelmät opetukseksi, joka on muuta kuin perinteistä opettajajohtoista opetusta sekä vaatii oppilailta aktiivista osallistumista opetukseen. Toiminnallisten opetusmenetelmien koettiin pääosin parantavan oppilaiden keskittymistä verrattuna opetukseen perinteisemmillä opetusmenetelmillä. Haastateltavien mukaan toiminnallisella opetuksella on ollut positiivinen yhteys oppimistuloksiin. Tutkimuksessa korostui myös keskittymisen yhteys oppimistuloksiin.
Toiminnallisten opetusmenetelmien määrittelyn osalta tämän tutkimuksen tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia, ja näin ollen tutkimuksen tulokset ovat verrattavissa aiempiin tutkimustuloksiin. Toiminnallisuuden yhteys sekä keskittymiseen että oppimistuloksiin on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Myös keskittymisen ja oppimistulosten välinen yhteys vahvisti aiemman tutkimuksen tuloksia. Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alakoulussa.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat määrittelivät toiminnalliset opetusmenetelmät opetukseksi, joka on muuta kuin perinteistä opettajajohtoista opetusta sekä vaatii oppilailta aktiivista osallistumista opetukseen. Toiminnallisten opetusmenetelmien koettiin pääosin parantavan oppilaiden keskittymistä verrattuna opetukseen perinteisemmillä opetusmenetelmillä. Haastateltavien mukaan toiminnallisella opetuksella on ollut positiivinen yhteys oppimistuloksiin. Tutkimuksessa korostui myös keskittymisen yhteys oppimistuloksiin.
Toiminnallisten opetusmenetelmien määrittelyn osalta tämän tutkimuksen tulokset vastaavat aiempien tutkimusten tuloksia, ja näin ollen tutkimuksen tulokset ovat verrattavissa aiempiin tutkimustuloksiin. Toiminnallisuuden yhteys sekä keskittymiseen että oppimistuloksiin on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Myös keskittymisen ja oppimistulosten välinen yhteys vahvisti aiemman tutkimuksen tuloksia. Tämä tutkimus antaa tärkeää tietoa toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alakoulussa.