Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ihan hyvät valmiudet mää luulen, että mulla on, mutta en mä niitä kyllä tän koulun kautta oo saanu” : Luokanopettajaopiskelijoiden tuottamat diskurssit haastavasta käytöksestä ja sen hallinnan valmiuksista

Lehtonen, Roosa; Keitaanniemi, Katariina (2025-05-05)

”Ihan hyvät valmiudet mää luulen, että mulla on, mutta en mä niitä kyllä tän koulun kautta oo saanu” : Luokanopettajaopiskelijoiden tuottamat diskurssit haastavasta käytöksestä ja sen hallinnan valmiuksista

Lehtonen, Roosa
Keitaanniemi, Katariina
(05.05.2025)
Katso/Avaa
Keitaanniemi_Katariina_Lehtonen_Roosa_opinnayte.pdf (452.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536848
Tiivistelmä
Aiempien tutkimustulosten mukaan haastavalle käytökselle ei ole yleisesti hyväksyttyä tarkkarajaista määritelmää. Haastava käytös jaetaan ulkoisiin ja sisäisiin haasteisiin, jotka selittävät haastavaa käytöstä eri tavoin. Ulkoiset haasteet näyttäytyvät toimintana tilanteissa, ja sisäiset puolestaan oppilaan sisäisinä tekijöinä. Ulkoisilla haasteilla tarkoitetaan esimerkiksi aggressiivisuutta, sisäisillä haasteilla puolestaan esimerkiksi keskittymisvaikeuksia. Vuorovaikutustilanteita pidetään merkittävänä osana haastavan käytöksen hallintaa opettajan näkökulmasta. Lisäksi opettajan ammatti-identiteetin kehittyminen vaikuttaa kykyyn toimia rakentavasti haastavissa tilanteissa.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten luokanopettajaopiskelijat tuottavat tulkintoja haastavan käytöksen määritelmästä. Lisäksi tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden saamia valmiuksia opettajankoulutuksesta haastavan käytöksen kohtaamiseen. Aineisto koostui kuudesta luokanopettajaopiskelijasta, jotka osallistuivat tutkimukseen yksilöhaastattelun kautta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti eli laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksessa käytettiin aineiston analyysimenetelmänä diskurssianalyysia, jotta haastavan käytöksen kuvaaminen, henkilökohtaisen minäpystyvyyden taso ja opettajankoulutuksen osallisuus valmiuksiin ilmentyisi sosiaalisten lausumien kautta. Käytetty kieli luo ja muovaa ympäröivää todellisuutta, ja sen vuoksi haastatteluaineistot sisälsivät niin eroja kuin yhtäläisyyksiä. Diskurssianalyysin kautta aineiston neljäksi päädiskurssiksi nousivat määritelmä, ammattitaito, keinot ja minäpystyvyys. Diskurssit ovat osittain päällekkäiset, ja se ilmentää tutkimuksen aiheen laajuutta ja vaikeutta yksinkertaistaa haastavaa käytöstä tietyksi tarkkarajaiseksi määritelmäksi.

Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat rakentavat kuvaa haastavasta käytöksestä oppimista häiritsevänä toimintana. Opettajankoulutuksen opinnot eivät ole tarjonneet haastavan käytöksen hallintaan keinoja, mutta keinot ovat karttuneet erilaisissa työelämän konteksteissa. Opettajaopintoihin kuuluvat harjoittelut ovat tarjonneet vaihtelevasti haastateltaville kokemuksia haastavasta käytöksestä ja sen hallinnasta. Tutkimuksen diskurssianalyysin perusteella voidaan todeta, että käsitykset haastavasta käytöksestä ja omista minäpystyvyyden kokemuksista perustuvat pitkälti haastateltavien henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste