”Minä haluan maksaa siitä, että minulla ja muilla on asiat hyvin” : Jäsenyys Tradenomit ammattiliitossa 2020-luvulla
Rissanen, Rosamari (2025-04-23)
”Minä haluan maksaa siitä, että minulla ja muilla on asiat hyvin” : Jäsenyys Tradenomit ammattiliitossa 2020-luvulla
Rissanen, Rosamari
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637706
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637706
Tiivistelmä
Tutkielman aihe on 30–39-vuotiaiden ammattiliitto Tradenomien täysjäsenten syyt kuulua kyseiseen ammattiliittoon. Kohderyhmän sisällä vastaajat jaettiin rivi- ja aktiivijäseniin. Tutkielmassa tutkitaan myös sitä, mikä on edunvalvonnan merkitys jäsenelle Tradenomien jäsenyydessä ja tunnistavatko jäsenet Tradenomien edunvalvontatyön. Työn on tarkoitus antaa Tradenomeille kvalitatiivista tietoa jäsenten näkemyksistä diskurssi- ja sisältöanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset antavat tietoa Tradenomien vuoden 2025 alussa alkaneen uuden strategiakauden uusiin mittareihin.
Aineiston keruuseen on käytetty teemahaastattelua. Aineiston analyysi peilaa ajankohtaiseen työmarkkinapoliittiseen tilanteeseen. Oletusten vastaisesti Tradenomien jäsenet pitävät edunvalvontaa yhtenä tärkeimmistä syistä kuulua Tradenomiliittoon. Jokainen vastaaja taustatiedoista riippumatta tunnisti myös tehtyä edunvalvontatyötä. Jäsenet samaistuvat kollektiiviseen edunvalvontaan voimakkaammin kuin muihin palveluihin, vaikka kaikki eivät tienneet tarkalleen, mitä edunvalvonnassa tehdään. Jäsenet puhuivat edunvalvonnasta ensisijaisesti me-muodossa, mikä viittaa siihen, että he kokevat sen yhteisön toimintana eivätkä yksilöllisenä hyötynä.
Tärkeimmät syyt kuulua Tradenomeihin olivat tutkimuksen mukaan edunvalvonta, yhteisö ja tapahtumat. Jokainen jäsen odotti jäsenyydeltään myös hyötyä, yhteisöllisyyttä ja turvaa. Hyödyn ja turvan tarjoaminen on ammattiliitolle luontaista, mutta yhteisöllisyyden maininta myös rivijäsenten toimesta osoittaa, että siihen tulee kiinnittää huomiota paremmin jatkossa. Yhteisöllisyyden luominen myös rivijäsenille on mahdollista esimerkiksi fyysisesti Tradenomien ja yhdistysten tapahtumissa tavoitteellisemman verkostoitumisen muodossa ja tiettyjen tapahtumien tarkkaa kohderyhmää pohtiessa. Digitaalinen puoli tulee ottaa myös tässä huomioon.
Tradenomien tulee pohtia, miten he pysyvät tulevaisuudessa muuttuvan maailman mukana ja tarjoavat ennakoiden ihmisten tuleviin haasteisiin ratkaisuja. Asiakaskokemuksen tärkeys korostui tutkimusta tehdessä ja se tulee jatkossakin huomioida. Jäsenille tulee konkreettisesti pystyä viestimään millaista arvoa jäsenyys tuo. Myös liiton koulutuspohjaisuus on tutkimuksen mukaan erittäin suuri etu, jonka esille tuominen jäsenhankinnan ja -pidon kannalta on merkittävää.
Tutkimuksen mukaan Tradenomien on panostettava erityisesti palveluiden löydettävyyteen parantamalla verkkosivujensa rakennetta, kiinnittämällä huomiota viestinnän selkeyteen ja luomalla viestinnän tueksi kuvia, jotka kuvaavat jäsenen panos-tuotosmallin esimerkiksi tiettyjen palveluiden osalta. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kuvaamalla kuinka paljon liittojäsenyyteen kuuluvat vakuutukset ovat arvoltaan. Palveluiden mainostamista esimerkiksi liiton sekä alueyhdistysten tapahtumissa on syytä pohtia.
Aineiston keruuseen on käytetty teemahaastattelua. Aineiston analyysi peilaa ajankohtaiseen työmarkkinapoliittiseen tilanteeseen. Oletusten vastaisesti Tradenomien jäsenet pitävät edunvalvontaa yhtenä tärkeimmistä syistä kuulua Tradenomiliittoon. Jokainen vastaaja taustatiedoista riippumatta tunnisti myös tehtyä edunvalvontatyötä. Jäsenet samaistuvat kollektiiviseen edunvalvontaan voimakkaammin kuin muihin palveluihin, vaikka kaikki eivät tienneet tarkalleen, mitä edunvalvonnassa tehdään. Jäsenet puhuivat edunvalvonnasta ensisijaisesti me-muodossa, mikä viittaa siihen, että he kokevat sen yhteisön toimintana eivätkä yksilöllisenä hyötynä.
Tärkeimmät syyt kuulua Tradenomeihin olivat tutkimuksen mukaan edunvalvonta, yhteisö ja tapahtumat. Jokainen jäsen odotti jäsenyydeltään myös hyötyä, yhteisöllisyyttä ja turvaa. Hyödyn ja turvan tarjoaminen on ammattiliitolle luontaista, mutta yhteisöllisyyden maininta myös rivijäsenten toimesta osoittaa, että siihen tulee kiinnittää huomiota paremmin jatkossa. Yhteisöllisyyden luominen myös rivijäsenille on mahdollista esimerkiksi fyysisesti Tradenomien ja yhdistysten tapahtumissa tavoitteellisemman verkostoitumisen muodossa ja tiettyjen tapahtumien tarkkaa kohderyhmää pohtiessa. Digitaalinen puoli tulee ottaa myös tässä huomioon.
Tradenomien tulee pohtia, miten he pysyvät tulevaisuudessa muuttuvan maailman mukana ja tarjoavat ennakoiden ihmisten tuleviin haasteisiin ratkaisuja. Asiakaskokemuksen tärkeys korostui tutkimusta tehdessä ja se tulee jatkossakin huomioida. Jäsenille tulee konkreettisesti pystyä viestimään millaista arvoa jäsenyys tuo. Myös liiton koulutuspohjaisuus on tutkimuksen mukaan erittäin suuri etu, jonka esille tuominen jäsenhankinnan ja -pidon kannalta on merkittävää.
Tutkimuksen mukaan Tradenomien on panostettava erityisesti palveluiden löydettävyyteen parantamalla verkkosivujensa rakennetta, kiinnittämällä huomiota viestinnän selkeyteen ja luomalla viestinnän tueksi kuvia, jotka kuvaavat jäsenen panos-tuotosmallin esimerkiksi tiettyjen palveluiden osalta. Tämä voi tapahtua esimerkiksi kuvaamalla kuinka paljon liittojäsenyyteen kuuluvat vakuutukset ovat arvoltaan. Palveluiden mainostamista esimerkiksi liiton sekä alueyhdistysten tapahtumissa on syytä pohtia.