ESG-kriteerien yhteys yrityksen markkina-arvoon
Tuominen, Eetu (2025-05-05)
ESG-kriteerien yhteys yrityksen markkina-arvoon
Tuominen, Eetu
(05.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637377
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637377
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys ESG-kriteereillä on yrityksen markkina-arvoon. Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen tutkimusaiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita sekä kirjoja. ESG tarkoittaa yrityksen ympäristön (E), sosiaalisten (S) ja hallintoon (G) liittyvien näkökulmien hallintaa. ESG näkökulmien huomioiminen on kasvanut viime vuosien aikana, sillä yritysvastuullisuuden merkitys on yhä tärkeämmässä asemassa niin yrityksen kuin sijoittajan toiminnan kannalta. ESG-kriteerien noudattaminen ja hyvä ESG-suoriutuminen voivat tarkoittaa yrityksen markkinaehtoisen arvon kasvua, etenkin pitkällä aikavälillä. Tutkimuksessa makrotalouden ilmiöitä ja markkinaolosuhteita käsitellään yleisellä tasolla, sillä ne määrittävät perustan yrityksen markkina-arvolle. Markkina-arvoon vaikuttaviin yritystason tekijöihin syvennytään erityisesti ei-taloudellisten ja aineettomien tekijöiden kautta. Sijoittajan näkökulmaa tutkitaan ympäristö- ja sosiaalisten tekijöiden kautta. Tutkimuksessa perustellaan ympäristönäkökulman aiheuttavan monenlaisia riskejä, mutta samalla nämä riskit voivat osoittautua mahdollisuuksiksi kilpailuedun ja markkina-arvon kasvattamiseksi. Tutkimuksessa sosiaalisten tekijöiden, kuten työntekijöiden tyytyväisyyden, havaitaan parantavan koko organisaation suorituskykyä työntekijöiden sitoutuneisuuden myötä. ESG-luokittaminen määritellään tutkimuksessa nelivaiheiseksi prosessiksi, johon liittyy datan keruu, ESG-indikaattoreiden valinta, ESG painoarvojen määrittäminen ja luotettavuuden jatkuva arviointi. Tämän luokittamisen todetaan olevan moniulotteinen prosessi, joka haastaa ESG-pisteytyksen yksiselitteistä arviointia ja kasvattaa sijoittajan kriittisen tarkastelun merkitystä. ESG:n taustalla sijoittajien mieltymykset ja epärealistiset odotukset voivat vaikuttaa merkittävästi yrityksen markkina-arvoon. Tutkimuksessa todetaan hyvän ESG-suoriutumisen vaikuttavan positiivisesti yrityksen markkina-arvoon, mutta eri ESG osa-alueiden suhdetta markkina-arvoon olisi perusteltua tutkia vielä lisää. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan ESG:n olevan merkittävässä roolissa sekä sijoittajien että yritysten päätöksenteossa. Tulevaisuudessa ESG:n rooli todennäköisesti kasvaa entisestään, jolloin yrityksen ESG-suoriutumisen ja markkina-arvon yhteydestä voidaan löytää uudenalaista informaatiota.