Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä inkluusiosta
Kutvonen, Iissa; Laurila, Eva (2025-05-05)
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä inkluusiosta
Kutvonen, Iissa
Laurila, Eva
(05.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637757
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050637757
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät inkluusion, millä tavoilla he työssään inkluusiota toteuttavat, sekä mitä tekijöitä he kokevat vaikuttavan inkluusion toteutukseen. Varhaiskasvatuksen opettajia kasvotusten haastattelemalla selvitettiin, miten heidän käsityksensä sekä toimintatapansa olivat yhteydessä Opetushallituksen (2023) määrittelemiin seitsemään inkluusion periaatteeseen.
Haastattelukysymykset perustuivat Reflektointityökaluun varhaiskasvatuksen inklusiivisuuden arvioinnissa (Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus, [EASNIE], 2018). Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, joka perustui inkluusion periaatteisiin (OPH, 2023).
Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat käsittivät inkluusion ja toteuttivat sitä työssään erityisesti yhdenvertaisuuden periaatteen kautta. Vähiten inkluusiota käsitettiin ja toteutettiin moninaisuuden arvostamisen näkökulmasta. Tämän lisäksi resurssien puute oli yksi merkittävimmistä haasteista inkluusion toteutumiselle.
Tutkimus tuotti ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa siitä, miten inkluusion periaatteet näyttäytyivät varhaiskasvatuksen arjessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten perusteella. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä, erityisesti henkilöstön koulutuksessa sekä työyhteisöjen toiminnan arvioinnissa ja suunnittelussa. Tutkimus antoi viitteitä myös siitä, millaisia rakenteellisia ja resursointiin liittyviä muutostarpeita inklusiivisen toimintakulttuurin edistäminen vaatii. Näin ollen tutkimus tukee myös koulutuspoliittista keskustelua ja päätöksentekoa varhaiskasvatuksen yhdenvertaisemman tulevaisuuden rakentamisessa.
Haastattelukysymykset perustuivat Reflektointityökaluun varhaiskasvatuksen inklusiivisuuden arvioinnissa (Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus, [EASNIE], 2018). Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, joka perustui inkluusion periaatteisiin (OPH, 2023).
Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat käsittivät inkluusion ja toteuttivat sitä työssään erityisesti yhdenvertaisuuden periaatteen kautta. Vähiten inkluusiota käsitettiin ja toteutettiin moninaisuuden arvostamisen näkökulmasta. Tämän lisäksi resurssien puute oli yksi merkittävimmistä haasteista inkluusion toteutumiselle.
Tutkimus tuotti ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa siitä, miten inkluusion periaatteet näyttäytyivät varhaiskasvatuksen arjessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten perusteella. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä, erityisesti henkilöstön koulutuksessa sekä työyhteisöjen toiminnan arvioinnissa ja suunnittelussa. Tutkimus antoi viitteitä myös siitä, millaisia rakenteellisia ja resursointiin liittyviä muutostarpeita inklusiivisen toimintakulttuurin edistäminen vaatii. Näin ollen tutkimus tukee myös koulutuspoliittista keskustelua ja päätöksentekoa varhaiskasvatuksen yhdenvertaisemman tulevaisuuden rakentamisessa.