Vastuullisuuden merkitys SaaS-ostopäätöksissä
Öhman, Anni (2025-04-29)
Vastuullisuuden merkitys SaaS-ostopäätöksissä
Öhman, Anni
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050838558
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050838558
Tiivistelmä
Vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi organisaatioiden liiketoiminnassa kasvavien sidosryhmäodotusten, kiristyvän sääntelyn ja vastuullisen toiminnan kilpailuetuja korostavien markkinapaineiden seurauksena. Yrityksiltä edellytetään yhä enemmän läpinäkyvyyttä, riskienhallintaa ja kestävän kehityksen periaatteiden huomioon ottamista. Samalla globaalit haasteet, kuten ilmastonmuutos, luonnonvarojen ehtyminen ja sosiaalinen eriarvoisuus, vahvistavat vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa. Digitalisaatio ja tietotekniikka, erityisesti pilvipalvelut kuten SaaS-ratkaisut, nähdään keskeisinä keinoina edistää vastuullisuustavoitteita ja tukea kestävää kehitystä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten vastuullisuus otetaan huomioon SaaS-ostopäätöksissä: mitkä tekijät vaikuttavat palveluiden valintaan, miten palveluntarjoajat viestivät vastuullisuudestaan ja ketkä ostavissa organisaatioissa painottavat vastuullisuusnäkökulmaa. Tutkimus kattaa vastuullisuuden kolme ulottuvuutta: ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun. Empiirinen aineisto kerättiin laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kansainvälisen SaaS-palveluntarjoajan neljää kokenutta asiantuntijaa, ja analysoitiin Gioia-menetelmää hyödyntäen.
Tulosten perusteella vastuullisuus näkyy yhä useammin tarjouspyynnöissä, mutta harvoin ratkaisee lopullista ostopäätöstä. Vastuullisuusnäkökulmat korostuvat erityisesti tarjousprosessin kirjallisessa vaiheessa, ja niiden painoarvo vaihtelee toimialan ja organisaation sisäisten roolien mukaan. Sosiaalisen vastuun osa-alueista erityisesti tietoturva ja saavutettavuus nousevat esiin, kun taas ympäristövastuu nähdään osittain itsestäänselvyytenä SaaS-mallin ominaispiirteiden vuoksi. Taloudellinen vastuu ilmenee ennakoitavina kustannuksina ja toiminnan tehokkuutena.
Tutkimus syventää ymmärrystä SaaS-palveluiden vastuullisuudesta ja antaa viitteitä siitä, miten vastuullisuuden merkitys voi tulevaisuudessa kasvaa organisaatioiden ostoprosesseissa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten vastuullisuus otetaan huomioon SaaS-ostopäätöksissä: mitkä tekijät vaikuttavat palveluiden valintaan, miten palveluntarjoajat viestivät vastuullisuudestaan ja ketkä ostavissa organisaatioissa painottavat vastuullisuusnäkökulmaa. Tutkimus kattaa vastuullisuuden kolme ulottuvuutta: ympäristövastuun, sosiaalisen vastuun ja taloudellisen vastuun. Empiirinen aineisto kerättiin laadullisena tapaustutkimuksena haastattelemalla kansainvälisen SaaS-palveluntarjoajan neljää kokenutta asiantuntijaa, ja analysoitiin Gioia-menetelmää hyödyntäen.
Tulosten perusteella vastuullisuus näkyy yhä useammin tarjouspyynnöissä, mutta harvoin ratkaisee lopullista ostopäätöstä. Vastuullisuusnäkökulmat korostuvat erityisesti tarjousprosessin kirjallisessa vaiheessa, ja niiden painoarvo vaihtelee toimialan ja organisaation sisäisten roolien mukaan. Sosiaalisen vastuun osa-alueista erityisesti tietoturva ja saavutettavuus nousevat esiin, kun taas ympäristövastuu nähdään osittain itsestäänselvyytenä SaaS-mallin ominaispiirteiden vuoksi. Taloudellinen vastuu ilmenee ennakoitavina kustannuksina ja toiminnan tehokkuutena.
Tutkimus syventää ymmärrystä SaaS-palveluiden vastuullisuudesta ja antaa viitteitä siitä, miten vastuullisuuden merkitys voi tulevaisuudessa kasvaa organisaatioiden ostoprosesseissa.