Vaikuttavuus ja vastuullisuus teollisuusyrityksessä : tapaustutkimus Valmet Automotiven yhteiskunnallisesta merkityksestä
Rannus, Jenni (2025-05-05)
Vaikuttavuus ja vastuullisuus teollisuusyrityksessä : tapaustutkimus Valmet Automotiven yhteiskunnallisesta merkityksestä
Rannus, Jenni
(05.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050839139
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050839139
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Valmet Automotiven yhteiskunnallista roolia ja vaikuttavuutta sekä sitä, miten yhteisen arvonluonnin malli ja sidosryhmäteoria toteutuvat yrityksen toiminnassa. Tutkimus sijoittuu yritysvastuun ja taloussosiologisen vaikuttavuuden tutkimuskenttään, jossa pohditaan, millä tavoin yritykset voivat toimia yhteiskunnallisina vaikuttajina. Tutkimus on toteutettu toimeksiantona Valmet Automotivelle, ja se hyödyntää laadullista aineistoa, joka koostuu seitsemästä sidosryhmähaastattelusta.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii yhteisen arvonluonnin malli (Porter & Kramer, 2011), jonka mukaan yritykset voivat yhdistää liiketoiminnalliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet, sekä sidosryhmäteoria (Freeman, 2010), joka korostaa yrityksen vuorovaikutusta sen toimintaympäristön eri toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Valmet Automotive nähdään aktiivisena toimijana, joka vaikuttaa niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla. Yrityksen toiminta ulottuu laajasti työllistämiseen, koulutusyhteistyöhön, kestävän kehityksen edistämiseen ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Yhteisen arvonluonnin periaatteet näkyvät erityisesti sähköajoneuvotuotannossa, Second Chance -ohjelmassa ja paikallisten toimittajaverkostojen tukemisessa. Toisaalta tutkimuksessa tuodaan esiin myös yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mittaamisen haasteita, viherpesun riskejä ja sitä, kuinka vaikeaa on erottaa, milloin vastuullisuus kumpuaa aidosta yhteiskunnallisesta tavoitteesta ja milloin se on osa strategista viestintää.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten yhteiskunnallinen vaikuttavuus ilmenee teollisuusyrityksen toiminnassa ja miten yhteiskunta ja yritys voivat rakentaa arvoa yhdessä. Se tarjoaa sekä yritykselle käytännön kehittämisehdotuksia että akateemiseen keskusteluun näkökulmia yritysten yhteiskunnallisesta roolista, vaikuttavuudesta ja vastuullisuudesta muuttuvassa toimintaympäristössä.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii yhteisen arvonluonnin malli (Porter & Kramer, 2011), jonka mukaan yritykset voivat yhdistää liiketoiminnalliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet, sekä sidosryhmäteoria (Freeman, 2010), joka korostaa yrityksen vuorovaikutusta sen toimintaympäristön eri toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Valmet Automotive nähdään aktiivisena toimijana, joka vaikuttaa niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla. Yrityksen toiminta ulottuu laajasti työllistämiseen, koulutusyhteistyöhön, kestävän kehityksen edistämiseen ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Yhteisen arvonluonnin periaatteet näkyvät erityisesti sähköajoneuvotuotannossa, Second Chance -ohjelmassa ja paikallisten toimittajaverkostojen tukemisessa. Toisaalta tutkimuksessa tuodaan esiin myös yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mittaamisen haasteita, viherpesun riskejä ja sitä, kuinka vaikeaa on erottaa, milloin vastuullisuus kumpuaa aidosta yhteiskunnallisesta tavoitteesta ja milloin se on osa strategista viestintää.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten yhteiskunnallinen vaikuttavuus ilmenee teollisuusyrityksen toiminnassa ja miten yhteiskunta ja yritys voivat rakentaa arvoa yhdessä. Se tarjoaa sekä yritykselle käytännön kehittämisehdotuksia että akateemiseen keskusteluun näkökulmia yritysten yhteiskunnallisesta roolista, vaikuttavuudesta ja vastuullisuudesta muuttuvassa toimintaympäristössä.