Eliittikoulujen palkkapreemiot – universaali ilmiö vai järjestelmän tulos?
Masur, Marii (2025-05-06)
Eliittikoulujen palkkapreemiot – universaali ilmiö vai järjestelmän tulos?
Masur, Marii
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050839225
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050839225
Tiivistelmä
Tässä kanditutkielmassa tarkastellaan eliittikoulujen palkkapreemioita ja sitä, ovatko ne korkeakoulujärjestelmien erojen seuraus vai universaali ilmiö. Koulutuksen palkkapreemiot ovat huomattavia ja eliittikoulutuksen palkkapreemioista on vahvaa näyttöä. Eliittikoulujen palkkapreemioita selittävät teoreettisesti niin signalointiteoria, epäsymmetrinen informaatio työmarkkinoilla kuin yksilöiden erot inhimillisessä pääomassa. Tutkielmassa tarkastellaan lyhyesti myös sitä, kuka eliittikoulutuksesta hyötyy ja millaisia seurauksia eliittikoulutuksen palkkapreemioilla on.
Haastetta eliittikoulujen palkkapreemioiden tutkimiseen tuovat monet tekijät. Tutkimusten vertailukelpoisuutta haastavat vaihtelevat vastemuuttujat, menetelmien rajallisuus kontrolloida taustamuuttujia, yksinkertaistavat tutkimusasetelmat, eliittikoulujen määrittelemisen vaihtelevuus ja tutkimusten aikaikkunoiden eroavaisuudet. Myös opiskelijoiden erilaisista taustoista ja ominaisuuksista johtuva valikoituminen korkeakouluihin sekä korkeakoulujen maantieteellisen sijainnin vaikutus ovat tekijöitä, joita olisi äärimmäisen tärkeää kontrolloida.
Näyttö palkkapreemioista on vahvinta Yhdysvalloista ja Britanniasta, joiden korkeakoulujärjestelmiä leimaa voimakas eriytyminen. Eliittikoulutuksen palkkapreemioita havaitaan kuitenkin myös muualta maailmasta myös sellaisista koulutusjärjestelmistä, joita pidetään hyvin tasa-arvoisina. Tutkimustulokset palkkapreemioiden suuruudesta kuitenkin vaihtelevat huomattavasti. Tätä selittävät niin erilaiset laadun mittarit, joilla korkeakouluja arvioidaan kuin myös erilaiset tutkimusmenetelmät ja -asetelmat. Suppean analyysin avulla ei voida lopullisesti määrittää, ovatko palkkapreemiot seuraus korkeakoulujärjestelmien eroista vai universaali ilmiö.
Haastetta eliittikoulujen palkkapreemioiden tutkimiseen tuovat monet tekijät. Tutkimusten vertailukelpoisuutta haastavat vaihtelevat vastemuuttujat, menetelmien rajallisuus kontrolloida taustamuuttujia, yksinkertaistavat tutkimusasetelmat, eliittikoulujen määrittelemisen vaihtelevuus ja tutkimusten aikaikkunoiden eroavaisuudet. Myös opiskelijoiden erilaisista taustoista ja ominaisuuksista johtuva valikoituminen korkeakouluihin sekä korkeakoulujen maantieteellisen sijainnin vaikutus ovat tekijöitä, joita olisi äärimmäisen tärkeää kontrolloida.
Näyttö palkkapreemioista on vahvinta Yhdysvalloista ja Britanniasta, joiden korkeakoulujärjestelmiä leimaa voimakas eriytyminen. Eliittikoulutuksen palkkapreemioita havaitaan kuitenkin myös muualta maailmasta myös sellaisista koulutusjärjestelmistä, joita pidetään hyvin tasa-arvoisina. Tutkimustulokset palkkapreemioiden suuruudesta kuitenkin vaihtelevat huomattavasti. Tätä selittävät niin erilaiset laadun mittarit, joilla korkeakouluja arvioidaan kuin myös erilaiset tutkimusmenetelmät ja -asetelmat. Suppean analyysin avulla ei voida lopullisesti määrittää, ovatko palkkapreemiot seuraus korkeakoulujärjestelmien eroista vai universaali ilmiö.