Användning av helsekvenser i skrivprocesser hos finska skribenter i svenska som andraspråk
Hannukainen, Johanna (2025-04-30)
Användning av helsekvenser i skrivprocesser hos finska skribenter i svenska som andraspråk
Hannukainen, Johanna
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939842
Tiivistelmä
Ämnet i den här avhandlingen är användning av helsekvenser hos finska skribenter i svenska som andraspråk. Syftet med undersökningen är att fördjupa kunskaper om helsekvenser i fyra skribenters skrivprocesser och ta reda på deras egna uppfattningar om helsekvenser. Det är meningen att redogöra för vad för slags helsekvenser det kommer fram i skrivprocesser och skribenternas egna identifieringar samt på vilka sätt reflekterar skribenterna över användning av helsekvenser.
Som material i avhandlingen används en del av KISUVI-projektets material. Materialet består av data från skrivprocesser om en text på svenska av fyra skribenter, listor av helsekvenser som skribenterna har identifierat i sina färdiga texter samt transkriberade intervjuer av skribenterna. Data från skrivprocesser har samlats in med hjälp av programmet GenoGraphiX-Log.
Som metoder har använts kvalitativa metoder med kvantitativa inslag. Helsekvenser som förekom i skrivprocesser och skribenternas listor har kategoriserats i nominalfraser, verbfraser, prepositionsfraser och övriga helsekvenser. Intervjuer har analyserats med hjälp av innehållsanalys. De delar i intervjuerna som handlar om helsekvenser har valts och analyserats vidare.
Resultat visar att det förekom helsekvenser i alla fyra kategorier. Största kategorin var verbfraser. Dessutom kom det fram helsekvenser som skribenterna hade antagligen tagit från uppgiftsbeskrivningen. Likadana uttryck identifierade skribenterna ifrån sina färdiga texter än som förekom i analysen av skrivprocesser. Skribenterna verkar ha motsvarande uppfattningar om vad en helsekvens är. Enligt resultat verkar helsekvenser spela en stor roll i skrivande. I språkundervisning är repetering av helsekvenser något som kunde utnyttjas ändå mer.
Som material i avhandlingen används en del av KISUVI-projektets material. Materialet består av data från skrivprocesser om en text på svenska av fyra skribenter, listor av helsekvenser som skribenterna har identifierat i sina färdiga texter samt transkriberade intervjuer av skribenterna. Data från skrivprocesser har samlats in med hjälp av programmet GenoGraphiX-Log.
Som metoder har använts kvalitativa metoder med kvantitativa inslag. Helsekvenser som förekom i skrivprocesser och skribenternas listor har kategoriserats i nominalfraser, verbfraser, prepositionsfraser och övriga helsekvenser. Intervjuer har analyserats med hjälp av innehållsanalys. De delar i intervjuerna som handlar om helsekvenser har valts och analyserats vidare.
Resultat visar att det förekom helsekvenser i alla fyra kategorier. Största kategorin var verbfraser. Dessutom kom det fram helsekvenser som skribenterna hade antagligen tagit från uppgiftsbeskrivningen. Likadana uttryck identifierade skribenterna ifrån sina färdiga texter än som förekom i analysen av skrivprocesser. Skribenterna verkar ha motsvarande uppfattningar om vad en helsekvens är. Enligt resultat verkar helsekvenser spela en stor roll i skrivande. I språkundervisning är repetering av helsekvenser något som kunde utnyttjas ändå mer.