Käsityökasvatuksen opiskelijoiden näkemyksiä käsityön integroinnin haasteista, mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia
Ojanen, Noora; Wallenius, Sofia (2025-05-07)
Käsityökasvatuksen opiskelijoiden näkemyksiä käsityön integroinnin haasteista, mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia
Ojanen, Noora
Wallenius, Sofia
(07.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939829
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä käsityön integroinnin haasteista, mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta osana monialaisia oppimiskokonaisuuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen maisterivaiheen opiskelijoilta tammikuussa 2025. Kyselyyn vastasi kymmenen opiskelijaa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että käsityökasvatuksen integrointi muihin oppiaineisiin tarjoaa mahdollisuuksia oppimisen syventämiseen. Käsityön käytännönläheisyys tukee monipuolisia oppimiskokemuksia ja kehittää oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja. Suurimpina haasteina nähtiin opettajien yhteistyön puute kouluissa, aikataulujen yhteensovittaminen sekä resurssien, kuten tilojen ja materiaalien riittävyys. Lisäksi opiskelijat kokivat, että lisäkoulutusta kaivataan erityisesti oppiaineiden yhdistämiseen ja käytännön toteutusmalleihin.
Tutkimuksen tulokset korostavat käsityökasvatuksen potentiaalia monialaisen oppimisen tukena ja osoittavat, että sen integrointi muihin oppiaineisiin edellyttää rakenteellisia ja pedagogisia muutoksia sekä opettajien välistä tiiviimpää yhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen maisterivaiheen opiskelijoilta tammikuussa 2025. Kyselyyn vastasi kymmenen opiskelijaa.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että käsityökasvatuksen integrointi muihin oppiaineisiin tarjoaa mahdollisuuksia oppimisen syventämiseen. Käsityön käytännönläheisyys tukee monipuolisia oppimiskokemuksia ja kehittää oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja. Suurimpina haasteina nähtiin opettajien yhteistyön puute kouluissa, aikataulujen yhteensovittaminen sekä resurssien, kuten tilojen ja materiaalien riittävyys. Lisäksi opiskelijat kokivat, että lisäkoulutusta kaivataan erityisesti oppiaineiden yhdistämiseen ja käytännön toteutusmalleihin.
Tutkimuksen tulokset korostavat käsityökasvatuksen potentiaalia monialaisen oppimisen tukena ja osoittavat, että sen integrointi muihin oppiaineisiin edellyttää rakenteellisia ja pedagogisia muutoksia sekä opettajien välistä tiiviimpää yhteistyötä.