Pelillistäminen kuntoilu- ja liikuntasovelluksissa
Isolauri, Frans (2025-05-07)
Pelillistäminen kuntoilu- ja liikuntasovelluksissa
Isolauri, Frans
(07.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939805
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939805
Tiivistelmä
Pelillistäminen tarkoittaa peleistä tuttujen elementtien käyttöä muissa kuin pelillisissä yhteyksissä. Pelillistämisen tavoitteena on lisätä käyttäjien kiinnostusta ja motivaatiota erilaisia aktiviteetteja kohtaan. Pelillistämistä voidaan hyödyntää monipuolisesti eri käyttötarkoituksissa mutta se on saavuttanut suurta suosiota erityisesti sovelluskehittäjien keskuudessa.
Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen muodossa pelillistämistä liikunta- ja kuntoilusovelluksissa sekä yksittäisten pelillistämisen elementtien vaikutusta käyttäjiin hyödyntäen itseohjautuvuusteoriaa. Itseohjautuvuusteoria on motivaatiota selittävä teoria, joka jakaa motivaation kahteen kategoriaan; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon.
Vaikka pelillistämisen toimivuudesta liikunta- ja kuntoilusovelluksissa on vaihtelevia tutkimustuloksia, pelillistäminen on yleistä liikunta- ja kuntoilusovelluksissa, ja niissä hyödynnetään monipuolisesti eri pelillistämisen elementtejä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että yksittäisillä pelielementeillä voidaan vaikuttaa kohdistetusti itseohjautuvuusteorian mukaisiin ihmisten psykologisiin perustarpeisiin, jotka vahvistavat sisäistä motivaatiota. Pelillistämisen suosio liikunta- ja kuntoilusovelluksissa ei kuitenkaan todista pelillistämisen toimivuutta. Lisäksi pelillistämisen vaikutukset ovat vahvasti konteksti- ja kohderyhmäriippuvaisia.
Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen muodossa pelillistämistä liikunta- ja kuntoilusovelluksissa sekä yksittäisten pelillistämisen elementtien vaikutusta käyttäjiin hyödyntäen itseohjautuvuusteoriaa. Itseohjautuvuusteoria on motivaatiota selittävä teoria, joka jakaa motivaation kahteen kategoriaan; sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon.
Vaikka pelillistämisen toimivuudesta liikunta- ja kuntoilusovelluksissa on vaihtelevia tutkimustuloksia, pelillistäminen on yleistä liikunta- ja kuntoilusovelluksissa, ja niissä hyödynnetään monipuolisesti eri pelillistämisen elementtejä. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että yksittäisillä pelielementeillä voidaan vaikuttaa kohdistetusti itseohjautuvuusteorian mukaisiin ihmisten psykologisiin perustarpeisiin, jotka vahvistavat sisäistä motivaatiota. Pelillistämisen suosio liikunta- ja kuntoilusovelluksissa ei kuitenkaan todista pelillistämisen toimivuutta. Lisäksi pelillistämisen vaikutukset ovat vahvasti konteksti- ja kohderyhmäriippuvaisia.