Hyvät tiimityötaidot ja toimivan tiimin merkitys varhaiskasvatuksessa
Lähteenlahti, Anni; Levänen, Heidi (2025-05-06)
Hyvät tiimityötaidot ja toimivan tiimin merkitys varhaiskasvatuksessa
Lähteenlahti, Anni
Levänen, Heidi
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939717
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939717
Tiivistelmä
Tämän integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää mitä ovat hyvät tiimityötaidot, ja mikä on tiimityön merkitys varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa toimitaan aina tiimeissä. Oma tutkimushalumme tiimityötä kohtaan oli suuri tulevina varhaiskasvatuksen opettajina, koska haluamme itse luoda tulevaisuudessa toimivan varhaiskasvatuksen tiimin. Teoreettisen viitekehyksen mukaan toimiva tiimityö edellyttää aktiivista ja systemaattista kehittämistä. Jokaisen tiimin jäsenen tulee osallistua aktiivisesti tiimin kehittämiseen. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on tukea lasten kehitystä ja hyvinvointia, ja tarjota lapsille erilaisia tutkimisen ja oppimisen mahdollisuuksia.
Kirjallisuuskatsauksemme toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pystyimme kuvaamaan varhaiskasvatuksessa olevia asiantiloja ja tutkimaan niitä syvällisemmin. Loimme hakusuunnitelman, jossa määritimme sisäänotto- ja poissulkukriteerit, joiden avulla valitsimme tutkimukseemme aineiston. Aineistomme kerättiin kahdesta eri tiedonhakukannasta (ERIC ja Education Source Ultimate), sekä kahdesta eri tieteellisestä lehdestä (Early Years ja Teacher and Teaching Education).
Tutkimustulokset osoittivat että, tietyt luonteenpiirteet kuten esimerkiksi. Kiltteys, rehellisyys ja kärsivällisyys edistävät toimivaa tiimityötä ja kuuluvat hyviin tiimityötaitoihin. Toimivassa tiimissä työskentely on helppoa ja vaivatonta. Hyvästä työtiimistä saa energiaa ja se vaikuttaa myös omaan vapaa-aikaan. Tulokset osoittivat että, toimivan tiimin vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tuloksista selvisi miten, toimimaton tiimi lisää kasvattajien motivaation puutetta ja lisää väsymystä. Pystyimme tulosten perusteella tekemään johtopäätöksen siitä, että toimiva tiimityö vaatii paljon aikaa muovautuakseen koko tiimiä palvelevaksi kokonaisuudeksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia miten toimiva tiimityö vaikuttaa lapsiin ja heidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa varhaiskasvatuksessa.
Kirjallisuuskatsauksemme toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pystyimme kuvaamaan varhaiskasvatuksessa olevia asiantiloja ja tutkimaan niitä syvällisemmin. Loimme hakusuunnitelman, jossa määritimme sisäänotto- ja poissulkukriteerit, joiden avulla valitsimme tutkimukseemme aineiston. Aineistomme kerättiin kahdesta eri tiedonhakukannasta (ERIC ja Education Source Ultimate), sekä kahdesta eri tieteellisestä lehdestä (Early Years ja Teacher and Teaching Education).
Tutkimustulokset osoittivat että, tietyt luonteenpiirteet kuten esimerkiksi. Kiltteys, rehellisyys ja kärsivällisyys edistävät toimivaa tiimityötä ja kuuluvat hyviin tiimityötaitoihin. Toimivassa tiimissä työskentely on helppoa ja vaivatonta. Hyvästä työtiimistä saa energiaa ja se vaikuttaa myös omaan vapaa-aikaan. Tulokset osoittivat että, toimivan tiimin vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tuloksista selvisi miten, toimimaton tiimi lisää kasvattajien motivaation puutetta ja lisää väsymystä. Pystyimme tulosten perusteella tekemään johtopäätöksen siitä, että toimiva tiimityö vaatii paljon aikaa muovautuakseen koko tiimiä palvelevaksi kokonaisuudeksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia miten toimiva tiimityö vaikuttaa lapsiin ja heidän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiinsa varhaiskasvatuksessa.