Koulurakennuksen ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen alakoulussa
Karvinen, Kaisla; Jurva, Elina (2025-05-06)
Koulurakennuksen ulkopuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen alakoulussa
Karvinen, Kaisla
Jurva, Elina
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939674
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939674
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee luokanopettajien näkemyksiä koulurakennuksen ulkopuolisten
oppimisympäristöjen käytöstä sekä niiden opetuksellisista hyödyistä ja haasteista. Tutkimus on
toteutettu kvalitatiivisesti, ja sitä varten haastateltiin 11:ta eri puolilla Suomea työskentelevää
luokanopettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisellä tasolla, mitä ulko
oppimisympäristöjä luokanopettajat hyödyntävät opetuksessaan, miten ne vaikuttavat opetukseen sekä
mitkä tekijät edistävät tai estävät niiden käyttöä. Aihe on merkityksellinen, sillä ulko
oppimisympäristöt tarjoavat monipuolisia pedagogisia mahdollisuuksia, jotka ovat nousseet esiin
myös kasvatustieteellisessä keskustelussa. Tutkimus tuottaa ajankohtaista lisätietoa siitä, miten ulko
oppimisympäristöjä hyödynnetään nykypäivän kouluissa. Etenkin luokanopettajille tutkimuksen
havainnot voivat tarjota konkreettisia esimerkkejä ja perusteluja ulko-oppimisympäristöjen
hyödyntämiseen, mikä voi rohkaista heitä integroimaan näitä ympäristöjä osaksi omaa opetustaan.
oppimisympäristöjen käytöstä sekä niiden opetuksellisista hyödyistä ja haasteista. Tutkimus on
toteutettu kvalitatiivisesti, ja sitä varten haastateltiin 11:ta eri puolilla Suomea työskentelevää
luokanopettajaa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisellä tasolla, mitä ulko
oppimisympäristöjä luokanopettajat hyödyntävät opetuksessaan, miten ne vaikuttavat opetukseen sekä
mitkä tekijät edistävät tai estävät niiden käyttöä. Aihe on merkityksellinen, sillä ulko
oppimisympäristöt tarjoavat monipuolisia pedagogisia mahdollisuuksia, jotka ovat nousseet esiin
myös kasvatustieteellisessä keskustelussa. Tutkimus tuottaa ajankohtaista lisätietoa siitä, miten ulko
oppimisympäristöjä hyödynnetään nykypäivän kouluissa. Etenkin luokanopettajille tutkimuksen
havainnot voivat tarjota konkreettisia esimerkkejä ja perusteluja ulko-oppimisympäristöjen
hyödyntämiseen, mikä voi rohkaista heitä integroimaan näitä ympäristöjä osaksi omaa opetustaan.