Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset nykypäivän katsomusaineiden opetuksesta
Kymäläinen, Sofia (2025-05-06)
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset nykypäivän katsomusaineiden opetuksesta
Kymäläinen, Sofia
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939686
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on nykypäivän katsomusaineiden opetuksesta. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää luokanopettajaopiskelijoiden katsomusaineiden opetukseen liittyviä tunteita, mielikuvia sekä kokemuksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (5) Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Haastateltavat olivat vuosikursseilta 2.–4. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä, joka mahdollisti monipuolisen kuvauksen aineistosta.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajaopiskelijat kokivat katsomusaineiden opetuksen tärkeänä yleissivistävänä osan perusopetusta. Katsomusaineiden opetus koettiin entistä tärkeämmäksi monikulttuuristuvan yhteiskuntamme vuoksi. Opettajan rooli koettiin tärkeänä objektiivisena tiedonvälittäjänä. Opettajan pätevyydellä koettiin olevan monia mahdollisuuksia ja haasteita opetukseen. Luokanopettajaopiskelijoita huolestutti oma pätevyys opettaa katsomusaineita peruskoulussa. Opettajankoulutuksen tarjoamat opinnot koettiin riittämättömiksi.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijat näkevät tarpeen katsomusaineiden opetukselle. Laadukkaan katsomusaineiden opetuksen turvaamiseksi, luokanopettajaopiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta katsomusaineiden opetuksesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (5) Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa. Haastateltavat olivat vuosikursseilta 2.–4. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä, joka mahdollisti monipuolisen kuvauksen aineistosta.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajaopiskelijat kokivat katsomusaineiden opetuksen tärkeänä yleissivistävänä osan perusopetusta. Katsomusaineiden opetus koettiin entistä tärkeämmäksi monikulttuuristuvan yhteiskuntamme vuoksi. Opettajan rooli koettiin tärkeänä objektiivisena tiedonvälittäjänä. Opettajan pätevyydellä koettiin olevan monia mahdollisuuksia ja haasteita opetukseen. Luokanopettajaopiskelijoita huolestutti oma pätevyys opettaa katsomusaineita peruskoulussa. Opettajankoulutuksen tarjoamat opinnot koettiin riittämättömiksi.
Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijat näkevät tarpeen katsomusaineiden opetukselle. Laadukkaan katsomusaineiden opetuksen turvaamiseksi, luokanopettajaopiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta katsomusaineiden opetuksesta.