Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perusopetukseen valmistavan opetuksen suomen kielen oppikirjat opettajien arvioimana

Tökkeri, Sami; Heikkinen, Anni (2025-05-06)

Perusopetukseen valmistavan opetuksen suomen kielen oppikirjat opettajien arvioimana

Tökkeri, Sami
Heikkinen, Anni
(06.05.2025)
Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma.pdf (1.213Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050939661
Tiivistelmä
Perusopetukseen valmistavan opetuksen eli VALMO-opetuksen tavoite on tarjota oppilaille kielelliset valmiudet joko suomen tai ruotsin kielessä sekä muita tarpeellisia valmiuksia esi- tai perusopetukseen siirtymistä varten. Näiden lisäksi VALMO-opetuksen tulee tukea oppilaiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan, edistää oppilaan kehitystä ja tukea oppilaiden oman äidinkielen ja kulttuurin tuntemusta.

VALMO-luokkien määrä on kasvanut viime aikoina runsaasti. Tässä tutkimuksessa selvitettiin valmistavan opetuksen opettajien käyttäjäkokemuksia suomen kielen VALMO-oppikirjojen soveltuvuudesta ja niiden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös oppikirjojen käytön määrää ja vaihtoehtoisten materiaalien hyödyntämistä. Tutkimuksessa selvitettiin myös kokevatko opettajat oppikirjojen noudattavan opetussuunnitelmaa. Tutkimus on rajattu suomen kielen osuuteen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa.

Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselytutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 25 opettajaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että 75 prosenttia VALMO-opettajista käyttää useampaa kuin yhtä oppikirjaa. VALMO-opettajat kokivat, ettei yksi oppikirja riitä tukemaan oppilasta siten, että hän saavuttaisi perusopetukseen siirtymistä varten tarvittavan suomen kielen taitotason. Valtaosa minkä tahansa kirjan käyttäjistä kokee, että heidän valitsema oppikirja soveltuu opetukseen, mutta tarkemmin tarkasteltuna vastauksista ilmenee, että oppikirjat eivät kaikilta osin seuraa valmistavan opetuksen opetussuunnitelmaa.

Vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä oppikirjoihin ja oppikirjat ovat aktiivisesti osana VALMOopetusta. Treeni S2 -oppikirjasarjalta toivotaan laajempaa kokonaisuutta, jossa on opettajan materiaali mukana ja enemmän lausetasoisia tehtäviä sekä kuullun ymmärtämisen tehtäviä. Valoisa-oppikirjalta toivottiin enemmän tehtäviä ja kuvatukea opiskeluun. Vastausten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että valmistavaan opetukseen suunnattujen oppikirjojen käyttäjät ovat pääosin tyytyväisiä kirjoihin. Oppikirjoilta pyydetään kuitenkin enemmän kuin ne tällä hetkellä tarjoavat. Valmistavan opetuksen oppilasmäärä on kasvanut tasaisesti jo vuosia ja valmistavaan opetukseen suunnatut oppikirjat ovat tulleet markkinoille vasta lähiaikoina. Perusopetukseen valmistavaan opetukseen suunnatut oppikirjat hakevat vielä muotoaan, jotta ne soveltuisivat paremmin opetukseen. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut uusien oppikirjojen myötä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1044]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste