Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö merikuljetusten päästöjen vähentämisessä
Hynynen, Jesse (2025-05-08)
Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö merikuljetusten päästöjen vähentämisessä
Hynynen, Jesse
(08.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240851
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240851
Tiivistelmä
Maailmankaupan globalisoituessa etenkin merikuljetukset ovat kasvattaneet suosiotaan etenkin niiden edullisen hinnan ja mittakaavaedun takia. Lisääntyneiden kuljetusmäärien ja kasvaneiden reittipituuksien takia merikuljetusten päästöihin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä on alettu reguloimaan entistä tarkemmin. Euroopan unioni ja Kansainvälinen merenkulkujärjestö ovat asettaneet tarkkoja päästövaatimuksia merikuljetuksille. Kunnianhimoisten päästötavoitteiden tarkoituksena on tehdä merikuljetuksista nettopäästöttömiä vuoteen 2050 mennessä.
Merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä voidaan vähentää siirtymällä käyttämään vähäpäästöisiä vaihtoehtoisia polttoaineita. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä, päästöjen sääntelyä ja nykyisin käytössä olevien perinteisten polttoaineiden ominaisuuksia. Tutkielmassa syvennytään myös vaihtoehtoisten polttoaineiden ominaisuuksiin ja niitä vertaillaan perinteisiin polttoaineisiin päästöjen, kustannusten ja käyttöönoton näkökulmasta. Tieteellisen kirjallisuuden pohjalta voidaan todeta ammoniakin olevan potentiaalisesti paras hiiletön polttoaine pitkällä aikavälillä. Siirtymävaiheessa kohti vähäpäästöisiä merikuljetuksia nestetytetty maakaasu (LNG) on houkutteleva vaihtoehto. Biopolttoaineet ovat niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä hyvä vaihtoehto merikuljetusten päästöjen vähentämiseen, jos niiden tuotantoa skaalataan kattamaan kuljetussektorin energiatarpeet.
Merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä voidaan vähentää siirtymällä käyttämään vähäpäästöisiä vaihtoehtoisia polttoaineita. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään merikuljetuksista aiheutuvia päästöjä, päästöjen sääntelyä ja nykyisin käytössä olevien perinteisten polttoaineiden ominaisuuksia. Tutkielmassa syvennytään myös vaihtoehtoisten polttoaineiden ominaisuuksiin ja niitä vertaillaan perinteisiin polttoaineisiin päästöjen, kustannusten ja käyttöönoton näkökulmasta. Tieteellisen kirjallisuuden pohjalta voidaan todeta ammoniakin olevan potentiaalisesti paras hiiletön polttoaine pitkällä aikavälillä. Siirtymävaiheessa kohti vähäpäästöisiä merikuljetuksia nestetytetty maakaasu (LNG) on houkutteleva vaihtoehto. Biopolttoaineet ovat niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä hyvä vaihtoehto merikuljetusten päästöjen vähentämiseen, jos niiden tuotantoa skaalataan kattamaan kuljetussektorin energiatarpeet.