Joukkueesta eväät toimivaan ryhmätyöhön : Joukkueurheilutaustan vaikutukset luokanopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitoihin
Kallonen, Laura (2025-05-07)
Joukkueesta eväät toimivaan ryhmätyöhön : Joukkueurheilutaustan vaikutukset luokanopettajaopiskelijoiden vuorovaikutustaitoihin
Kallonen, Laura
(07.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240647
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240647
Tiivistelmä
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa pyritään saavuttamaan ymmärrys luokanopettajaopiskelijoiden käsityksistä joukkueurheilutaustan vaikutuksesta niin vuorovaikutustaitoihin kuin ryhmässä työskentelyyn. Vuorovaikutus on olennainen osa luokanopettajaopintoja ja tulevaa ammattia. Luokanopettajaopinnot painottuvat paljolti ryhmätöihin ja muiden kanssa työskentelyyn. Opettajien tehtävänä on niin opettaa, kuin toimia roolimallina tulevaisuudessa oppilailleen. Aiemmat tutkimukset korostavat vuorovaikutuksen merkitystä ja kehittymisen tärkeyttä. Ryhmätöissä useamman ihmisen työskennellessä vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Sama ilmiö näkyy myös joukkueessa. Joukkueen ja ryhmän tuloksesta sekä suorituksesta voidaan päätellä sisäisen vuorovaikutuksen tila. Tutkimuksella pyritään vastaamaan tutkimuskysymyksiin ”Miten luokanopettajaopiskelijat kokevat joukkueurheilutaustan vaikuttavan heidän vuorovaikutustaitoihinsa?” ja ”Miten luokanopettajaopiskelijat kokevat joukkueurheilutaustansa vaikuttavan heidän ryhmätyötaitoihinsa?”. Tutkimuksessa haastateltiin viittä joukkueurheilutaustallista luokanopettajaopiskelijaa ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Joukkueurheilutausta koetaan vuorovaikutustaitoja kehittävänä tekijänä. Taustaa pidetään voimavarana ryhmätöissä, sillä useiden ihmisten kanssa toimiminen on etuudestaan tuttua. Aineiston mukaan vuorovaikutustaitoja pidetään ehdottoman tärkeinä sekä yliopisto-opinnoissa että tulevaisuudessa luokanopettajan työssä. Ryhmätöiden runsaus nähdään hyvänä asiana vuorovaikutustaitojen harjaantumista ajatellen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyväksi vuorovaikutustaitoja opetettaessa ja opettajankoulutusta suunnitellessa. Jatkotutkimusmahdollisuudet aiheesta ovat runsaat.