Kulttuuri-identiteetti ja suomalainen kulttuuriperintö peruskoulun äidinkielen oppikirjoissa : Erot ja yhtäläisyydet eri oppikirjasarjoissa
Ahonen, Laura (2025-05-07)
Kulttuuri-identiteetti ja suomalainen kulttuuriperintö peruskoulun äidinkielen oppikirjoissa : Erot ja yhtäläisyydet eri oppikirjasarjoissa
Ahonen, Laura
(07.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240535
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin kulttuuri-identiteettiä sekä suomalaista kulttuuriperintöä peruskoulun äidinkielen oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin eroja eri oppikirjasarjojen välillä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin oppikirjojen välittämä arvomaailma vastaa opetussuunnitelman sekä monikulttuurisuuskasvatuksen periaatteiden mukaista arvopohjaa ja kuinka se näin ollen tukee oppilaiden kulttuuri-identiteetin kehitystä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, aineiston kvantifiointia hyödyntäen. Tutkimusaineistona oli kolmen eri suomen kielen oppikirjasarjan 4-6 luokkien oppikirjat. Kukin oppikirja analysoitiin edellä mainitun sisällönanalyysin pohjalta. Tutkimuksessa keskityttiin oppikirjojen sisällölliseen puoleen.
Analyysin pohjalta muodostui kahdeksan eri arvokategoriaa, jotka heijastavat oppikirjojen arvomaailmaa. Arvokategorioiden esiintyvyyttä eri kirjasarjoissa verrattiin prosentuaalisesti, jolloin päästiin käsiksi eroihin ja yhtäläisyyksiin eri oppikirjasarjojen välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että eri oppikirjasarjojen välillä esiintyy eroja niiden välittämän arvomaailman suhteen ja näin ollen ne tarjoavat erilaisen pohjan kulttuuri-identiteetin rakentumiselle. Suomalainen kulttuuriperintö näyttäytyy oppikirjoissa pelkistettynä ja rajoittuu pitkälti tiettyjen kirjallisten teosten esittelyyn.
Jatkotutkimuksen kannalta olisi tärkeä keskittyä siihen, kuinka oppikirjojen käyttö ilmenee luokkahuoneopetuksessa ja kuinka kulttuuri-identiteetin kehitystä pyritään konkreettisesti tukemaan luokkahuoneopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, aineiston kvantifiointia hyödyntäen. Tutkimusaineistona oli kolmen eri suomen kielen oppikirjasarjan 4-6 luokkien oppikirjat. Kukin oppikirja analysoitiin edellä mainitun sisällönanalyysin pohjalta. Tutkimuksessa keskityttiin oppikirjojen sisällölliseen puoleen.
Analyysin pohjalta muodostui kahdeksan eri arvokategoriaa, jotka heijastavat oppikirjojen arvomaailmaa. Arvokategorioiden esiintyvyyttä eri kirjasarjoissa verrattiin prosentuaalisesti, jolloin päästiin käsiksi eroihin ja yhtäläisyyksiin eri oppikirjasarjojen välillä. Tutkimustulokset osoittavat, että eri oppikirjasarjojen välillä esiintyy eroja niiden välittämän arvomaailman suhteen ja näin ollen ne tarjoavat erilaisen pohjan kulttuuri-identiteetin rakentumiselle. Suomalainen kulttuuriperintö näyttäytyy oppikirjoissa pelkistettynä ja rajoittuu pitkälti tiettyjen kirjallisten teosten esittelyyn.
Jatkotutkimuksen kannalta olisi tärkeä keskittyä siihen, kuinka oppikirjojen käyttö ilmenee luokkahuoneopetuksessa ja kuinka kulttuuri-identiteetin kehitystä pyritään konkreettisesti tukemaan luokkahuoneopetuksessa.