Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden perustelut alakoulun musiikintunnin ohjelmistolle

Koivula, Neea (2025-05-08)

Luokanopettajaopiskelijoiden perustelut alakoulun musiikintunnin ohjelmistolle

Koivula, Neea
(08.05.2025)
Katso/Avaa
Koivula_Neea_opinn%C3%A4yte.pdf (331.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240920
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden perusteluja alakoulun musiikintuntien ohjelmistolle eli sitä, minkälaisen musiikin he ajattelevat olevan sopivaa musiikin oppitunnille ja miksi. Kaikki musiikki ei tuota myönteisiä vaikutuksia kuulijalleen vaan voi päinvastoin aiheuttaa haittaa. Luokanopettajaopiskelijoilla on epävarmuuksia musiikinopetuksestaan. Luokanopettaja on vastuussa oppitunnilla soitettavasta musiikista – etenkin, koska opetussuunnitelma ei anna tarkkoja kriteereitä musiikintunnin ohjelmistolle.
Tähän laadulliseen tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina helmikuussa 2025. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston löydökset jakaantuivat yhteensä viiteen perusteluun, jotka kuvailevat opiskelijoiden näkemyksiä musiikintunnin ohjelmiston kokoamiseen vaikuttavista tekijöistä. Perusteluiksi muodostuivat oppitunnin tavoitteet, oppilaiden taitotaso, oppitunnin mielekkyys, musiikin soveliaisuus ja resurssit.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajaopiskelijat pitävät ohjelmiston perustelemista merkityksellisenä. He tahtovat kannustaa oppilaitaan musiikkiharrastamiseen ja pyrkivät opettamaan asioita musiikin kautta. Opiskelijat soveltavat opetussuunnitelmaa mahdollisuuksien mukaan. He huomioivat ohjelmistossa musiikin soveliaisuuden lasten kuunneltavaksi. Käytössä olevat resurssit muokkaavat ohjelmistoa ja ovat suuressa roolissa tasokkaan ja mielekkään opetuksen toteutumisessa.
Tämän tutkimuksen perusteella kansallisen opetussuunnitelman linjauksia musiikkiohjelmistosta tulisi tarkentaa. Myös koulujen resurssien riittävyydestä tulee huolehtia. Nämä toimet tasa-arvoistaisivat opetusta. Lisäksi lasten musiikinkuuntelutottumuksista tulisi keskustella syvemmin, ja medialukutaidon opettamiseen koulussa keskittyä enemmän. Tämä tutkimus valottaa musiikin mahdollisuutta kasvatuksellisen keskustelun herättäjänä. Tutkimus voi antaa opettajille reflektoitavaa liittyen oppitunnille sopivaan musiikkiin, mikä edesauttaa opettajien vastuullista toimintaa työssään.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1378]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste