Kielivalinnat Turun kaupungin peruskouluissa vuosina 2000–2024
Sipponen, Noora (2025-04-30)
Kielivalinnat Turun kaupungin peruskouluissa vuosina 2000–2024
Sipponen, Noora
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051341483
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051341483
Tiivistelmä
Vierasta kieltä valitaan Suomen peruskouluissa yhä vähemmän. Lisäksi englantia tarjotaan A1-kielenä lähes poikkeuksetta ennen muita vieraita kieliä. Huolena on siis kielivalintojen monipuolisuuden ja siten riittävän kielivarannon kaventuminen. Tilanteen parantamiseksi on toteutettu useita hankkeita ja kehittämissuunnitelmia, mutta ne eivät useinakaan ole tuottaneet toivottua lopputulosta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten valinnaisten kielten oppilasmäärät ovat kehittyneet turkulaisissa peruskouluissa vuosien 2000–2024 välillä.
Keskityn erityisesti ensimmäiseltä luokalta alkavan A1-kielen, neljänneltä tai viidenneltä luokalta alkavan A2-kielen sekä kahdeksannelta luokalta alkavan B2-kielen valintoihin. Perustelen rajausta sillä, että näihin kieliin liittyy aina jonkinlainen valinta – esimerkiksi B1-kieli, eli toinen kotimainen kieli, on kaikille peruskoululaisille pakollinen. Otan myös selvää, millainen kielitarjonta Turussa on peruskoulujen osalta ja miltä kielten jatkumo näyttää alakoulun ja yläkoulun puolella. Aineistona käytän Opetushallituksen tilastopalvelu Vipusta. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa pohdin, mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat kielivalintoihin. Aiemmista tutkimuksista käy ilmi, että kielivalintoihin vaikuttavat niin paikalliset, alueelliset kuin valtakunnallisetkin tekijät. Tutkimuksellani pyrin siis tarjoamaan ajankohtaista tietoa kielivalinnoista Turun kaupungin peruskouluissa sekä mahdollisia selittäviä tekijöitä niiden taustalla.
Keskeisistä tutkimustuloksista käy ilmi, että valinnaisten kielten oppilasmäärät ovat laskeneet myös turkulaisissa peruskouluissa tarkasteluajankohtana, erityisesti ranskan kieli. Englanti on ylivoimaisesti eniten tarjottu A1-kieli, ja siten myös eniten valittu A1-kieli. Tutkimuksella on kuitenkin rajoituksensa, sillä on todennäköistä, ettei kaikilta vuosilta ole raportoitu kielivalintoja Vipuseen. Jatkotutkimusta voisi kehittää esimerkiksi tarkastelemalla peruskoulun kielivalintojen lisäksi kielivalintatilannetta ja oppilaiden kielipolkujen jatkuvuutta myös lukiossa, jossa oppilaiden oma valinnanvapaus kasvaa. Lukiossa myös jatkokoulutus- ja ammatinvalintakysymysten tullessa yhä ajankohtaisemmiksi muun muassa korkeakoulujen pisteytystyökalut alkanevat vaikuttaa oppilaiden ainevalintoihin yhä enenevissä määrin. Tämän lisäksi olisi kiinnostavaa verrata Turun kaupungin kielivalintatilastoja muiden isojen kaupunkien kesken, ja toisaalta myös verrata tilastoja pienempien tai harvemmin asuttujen kuntien tilastoihin.
Keskityn erityisesti ensimmäiseltä luokalta alkavan A1-kielen, neljänneltä tai viidenneltä luokalta alkavan A2-kielen sekä kahdeksannelta luokalta alkavan B2-kielen valintoihin. Perustelen rajausta sillä, että näihin kieliin liittyy aina jonkinlainen valinta – esimerkiksi B1-kieli, eli toinen kotimainen kieli, on kaikille peruskoululaisille pakollinen. Otan myös selvää, millainen kielitarjonta Turussa on peruskoulujen osalta ja miltä kielten jatkumo näyttää alakoulun ja yläkoulun puolella. Aineistona käytän Opetushallituksen tilastopalvelu Vipusta. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa pohdin, mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat kielivalintoihin. Aiemmista tutkimuksista käy ilmi, että kielivalintoihin vaikuttavat niin paikalliset, alueelliset kuin valtakunnallisetkin tekijät. Tutkimuksellani pyrin siis tarjoamaan ajankohtaista tietoa kielivalinnoista Turun kaupungin peruskouluissa sekä mahdollisia selittäviä tekijöitä niiden taustalla.
Keskeisistä tutkimustuloksista käy ilmi, että valinnaisten kielten oppilasmäärät ovat laskeneet myös turkulaisissa peruskouluissa tarkasteluajankohtana, erityisesti ranskan kieli. Englanti on ylivoimaisesti eniten tarjottu A1-kieli, ja siten myös eniten valittu A1-kieli. Tutkimuksella on kuitenkin rajoituksensa, sillä on todennäköistä, ettei kaikilta vuosilta ole raportoitu kielivalintoja Vipuseen. Jatkotutkimusta voisi kehittää esimerkiksi tarkastelemalla peruskoulun kielivalintojen lisäksi kielivalintatilannetta ja oppilaiden kielipolkujen jatkuvuutta myös lukiossa, jossa oppilaiden oma valinnanvapaus kasvaa. Lukiossa myös jatkokoulutus- ja ammatinvalintakysymysten tullessa yhä ajankohtaisemmiksi muun muassa korkeakoulujen pisteytystyökalut alkanevat vaikuttaa oppilaiden ainevalintoihin yhä enenevissä määrin. Tämän lisäksi olisi kiinnostavaa verrata Turun kaupungin kielivalintatilastoja muiden isojen kaupunkien kesken, ja toisaalta myös verrata tilastoja pienempien tai harvemmin asuttujen kuntien tilastoihin.