Sateenkaarinuorten tarpeet koulu- ja opiskeluhuollossa toteutettavassa seksuaaliohjauksessa : Laadullinen kyselytutkimus
Seppänen, Hanna (2025-04-29)
Sateenkaarinuorten tarpeet koulu- ja opiskeluhuollossa toteutettavassa seksuaaliohjauksessa : Laadullinen kyselytutkimus
Seppänen, Hanna
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342360
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342360
Tiivistelmä
Sateenkaarinuoret kohtaavat erityisiä haasteita seksuaaliterveyden ja –hyvinvoinnin osalta verrattuna muihin nuoriin. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa he törmäävät edelleen heteronormatiivisiin käytäntöihin ja jäävät vaille inklusiivista seksuaaliohjausta. Seksuaaliohjauksen tarpeista sateenkaarinuorten näkökulmasta on vain vähän tutkimustietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata queer teoreettisista lähtökohdista sateenkarinuorten tarpeita koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa toteutettavassa seksuaaliohjauksessa sekä seksuaaliohjauksen nykytilaa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana verkkokyselytutkimuksena, jota jaettiin kansalaisjärjestöjen avulla kohderyhmään kuuluville sateenkaarinuorille. Tarkoituksenmukaisella otannalla kyselylomakkeeseen vastasi 23 sateenkaarinuorta (15–19-vuotiaita). Kyselylomakkeen avovastaukset (n=20) analysoitiin temaattisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sateenkaarinuoret kuvasivat seksuaaliohjauksen tarpeiksi moninaisuuden hyväksyvän, huomioivan ja turvallisen ilmapiirin seksuaaliohjauksessa, asiantuntevan ja seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta validoivan ohjaajan sekä yksilölähtöinen ja nuoren tarpeisiin vastaavan seksuaaliohjauksen. Nykyinen ohjaus koettiin sen sijaan cis- heteronormatiiviseksi ja riittämättömäksi.
Tutkimus osoittaa, että sateenkaarinuorten seksuaaliohjaus on yhä normatiivista, eikä vastaa heidän moninaisiin tarpeisiinsa. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tarvitaan sensitiivisempää ja normikriittistä kohtaamista sekä monipuolisempia seksuaaliohjausmenetelmiä, jotka mahdollistavat turvallisen ja saavutettavan tuen. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tulisikin kehittää toimintatapoja, jotka tunnistavat kehojen, seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden moninaisuuden. Jatkossa tulisi tutkia, millainen seksuaaliohjausmalli vastaisi parhaiten sateenkaarinuorten tarpeisiin ja miten digitaalista teknologiaa sekä moniammatillista yhteistyötä voidaan hyödyntää seksuaaliohjauksen saavutettavuuden parantamiseksi. Tarvitaan myös määrällistä ja monimenetelmällistä tutkimusta sateenkaarinuorten seksuaaliohjauksen kehittämiseksi entistä yhdenvertaisemmaksi ja kokonaisvaltaisemmaksi. LGBTQ+ youth face specific challenges regarding their sexual health and wellbeing compared to other young people. In school and student health services, they continue to encounter heteronormative practices and often lack access to inclusive sexual counselling. There is currently limited research on the sexual counselling needs of LGBTQ+ youth from their own perspectives. The aim of this study was to describe, from a queer theoretical perspective, the needs of LGBTQ+ youth regarding sexual counselling provided within school and student health services, as well as the current state of such counselling.
The study was conducted as a descriptive online survey, which was distributed to LGBTQ+ youth in the target group through non-governmental organizations. Using purposive sampling, 23 LGBTQ+ youth aged 15–19 responded to the survey. The open-ended responses (n=20) were analysed using thematic content analysis.
According to the results, LGBTQ+ youth identified the need for a sexual counselling environment that accepts, acknowledges, and supports diversity, an expert counsellor who validates sexual and gender diversity, and counselling that is person-centered and responsive to the young person's needs. In contrast, the current counselling was described as cis- and heteronormative and insufficient.
The study shows that sexual counselling for LGBTQ+ youth remains normative and does not adequately meet their diverse needs. In school and student health services, there is a need for more sensitive and norm-critical approaches, as well as more diverse counselling methods that enable safe and accessible support. Practices in school and student health services should be developed to better recognize the diversity of bodies, sexualities, and relationships. Future research should explore what kind of sexual counselling model would best meet the needs of LGBTQ+ youth and how digital technologies and multidisciplinary collaboration could be utilized to improve accessibility. There is also a need for quantitative and mixed-method research to further develop sexual counselling for LGBTQ+ youth to make it more equitable and comprehensive.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana verkkokyselytutkimuksena, jota jaettiin kansalaisjärjestöjen avulla kohderyhmään kuuluville sateenkaarinuorille. Tarkoituksenmukaisella otannalla kyselylomakkeeseen vastasi 23 sateenkaarinuorta (15–19-vuotiaita). Kyselylomakkeen avovastaukset (n=20) analysoitiin temaattisella sisällön analyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan sateenkaarinuoret kuvasivat seksuaaliohjauksen tarpeiksi moninaisuuden hyväksyvän, huomioivan ja turvallisen ilmapiirin seksuaaliohjauksessa, asiantuntevan ja seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta validoivan ohjaajan sekä yksilölähtöinen ja nuoren tarpeisiin vastaavan seksuaaliohjauksen. Nykyinen ohjaus koettiin sen sijaan cis- heteronormatiiviseksi ja riittämättömäksi.
Tutkimus osoittaa, että sateenkaarinuorten seksuaaliohjaus on yhä normatiivista, eikä vastaa heidän moninaisiin tarpeisiinsa. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tarvitaan sensitiivisempää ja normikriittistä kohtaamista sekä monipuolisempia seksuaaliohjausmenetelmiä, jotka mahdollistavat turvallisen ja saavutettavan tuen. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa tulisikin kehittää toimintatapoja, jotka tunnistavat kehojen, seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden moninaisuuden. Jatkossa tulisi tutkia, millainen seksuaaliohjausmalli vastaisi parhaiten sateenkaarinuorten tarpeisiin ja miten digitaalista teknologiaa sekä moniammatillista yhteistyötä voidaan hyödyntää seksuaaliohjauksen saavutettavuuden parantamiseksi. Tarvitaan myös määrällistä ja monimenetelmällistä tutkimusta sateenkaarinuorten seksuaaliohjauksen kehittämiseksi entistä yhdenvertaisemmaksi ja kokonaisvaltaisemmaksi.
The study was conducted as a descriptive online survey, which was distributed to LGBTQ+ youth in the target group through non-governmental organizations. Using purposive sampling, 23 LGBTQ+ youth aged 15–19 responded to the survey. The open-ended responses (n=20) were analysed using thematic content analysis.
According to the results, LGBTQ+ youth identified the need for a sexual counselling environment that accepts, acknowledges, and supports diversity, an expert counsellor who validates sexual and gender diversity, and counselling that is person-centered and responsive to the young person's needs. In contrast, the current counselling was described as cis- and heteronormative and insufficient.
The study shows that sexual counselling for LGBTQ+ youth remains normative and does not adequately meet their diverse needs. In school and student health services, there is a need for more sensitive and norm-critical approaches, as well as more diverse counselling methods that enable safe and accessible support. Practices in school and student health services should be developed to better recognize the diversity of bodies, sexualities, and relationships. Future research should explore what kind of sexual counselling model would best meet the needs of LGBTQ+ youth and how digital technologies and multidisciplinary collaboration could be utilized to improve accessibility. There is also a need for quantitative and mixed-method research to further develop sexual counselling for LGBTQ+ youth to make it more equitable and comprehensive.