Yliopisto koulutusvalintana : Perhetaustan merkitys opiskelijan näkemyksiin
Vierula, Ines (2025-05-12)
Yliopisto koulutusvalintana : Perhetaustan merkitys opiskelijan näkemyksiin
Vierula, Ines
(12.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342495
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342495
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen yliopistoa koulutusvalintana sekä koulutuksen periytyvyyden merkitystä yliopistoon hakeutumisessa ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Keskityn tarkastelemaan opiskelijanäkökulmasta sitä, minkälainen merkitys perheellä ja perhetaustalla on koulutusvalintaprosessissa. Miten tähän kytkeytyvät sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät vaikuttavat yksilön päätöksentekoon hakeutua yliopistoon, ja minkälaisia seurauksia korkeakouluvalinnalla on opiskelijoiden näkemyksien mukaan? Tavoitteena on ymmärtää, miten koulutusvalintaan vaikuttavat tekijät muovaavat yliopistoon hakeutumisen prosessia, päätöksen syntyä ja sen jatkuvuutta. Aiheesta on jo verrattain paljon aiempaa tutkimusta erityisesti määrällisin menetelmin tehtynä. Tämän lisäksi aiheen tutkiminen on tärkeää ja ajankohtaista mahdollisuuksien ja koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta.
Sosiaalinen konteksti teoreettisena viitekehyksenä tarjoaa syvällisen näkökulman yliopistokoulutusta koskevan valinnan syntymiseen ja ymmärtämiseen. Sen avulla voidaan hahmottaa, miten ympäristö, kulttuuri ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat yksilön päätöksiin. Teoreettinen viitekehys nojaa Bourdieun pääomateoriaan, jossa erityisesti keskityn sosiaaliseen ja kulttuuriseen pääomaan. Bourdieun sosiaalisen pääoman ja kulttuurisen pääoman teorioiden avulla voidaan tarkastella, miten sosiaalinen tausta, perhesuhteet ja kulttuuri vaikuttavat koulutusvalintoihin. Koulutuksen periytyvyyden ja perhetaustan yhteydessä on mielenkiintoista tarkastella sosiaalisiin ja kulttuurisiin pääomiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää Turun yliopiston Kasvatustieteiden laitoksen opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Alkuun aineisto litteroitiin, jonka jälkeen analysoinnissa käytettiin Pierre Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteitä teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää mukaillen. Aineiston analyysin avulla määrittyivät aineistolähtöiset, sisältöä kuvaavat alaluokat, joista seuraavaksi yläluokat, jotka tässä tuotiin suoraan Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteistä.
Perheen koettiin olevan tärkeä tekijä monessa kohtaa yliopistoon hakeutumisessa. Perhetausta näyttäytyi merkityksellisenä siinä, minkälaisia koulutusvalintoja kohti haastateltavat olivat suunnanneet. Koulutuksellinen arvostus sekä positiivinen mieltymys koulutusta kohtaan koettiin tukevan koulutuspäätöstä. Perheen akateeminen tausta ja sen tarjoama esimerkki vaikuttavat haastateltavien käsityksiin koulutuksen merkityksestä omassa elämässään ja tulevaisuudessa.
Sosiaalinen konteksti teoreettisena viitekehyksenä tarjoaa syvällisen näkökulman yliopistokoulutusta koskevan valinnan syntymiseen ja ymmärtämiseen. Sen avulla voidaan hahmottaa, miten ympäristö, kulttuuri ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat yksilön päätöksiin. Teoreettinen viitekehys nojaa Bourdieun pääomateoriaan, jossa erityisesti keskityn sosiaaliseen ja kulttuuriseen pääomaan. Bourdieun sosiaalisen pääoman ja kulttuurisen pääoman teorioiden avulla voidaan tarkastella, miten sosiaalinen tausta, perhesuhteet ja kulttuuri vaikuttavat koulutusvalintoihin. Koulutuksen periytyvyyden ja perhetaustan yhteydessä on mielenkiintoista tarkastella sosiaalisiin ja kulttuurisiin pääomiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää Turun yliopiston Kasvatustieteiden laitoksen opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Alkuun aineisto litteroitiin, jonka jälkeen analysoinnissa käytettiin Pierre Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteitä teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää mukaillen. Aineiston analyysin avulla määrittyivät aineistolähtöiset, sisältöä kuvaavat alaluokat, joista seuraavaksi yläluokat, jotka tässä tuotiin suoraan Bourdieun kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman käsitteistä.
Perheen koettiin olevan tärkeä tekijä monessa kohtaa yliopistoon hakeutumisessa. Perhetausta näyttäytyi merkityksellisenä siinä, minkälaisia koulutusvalintoja kohti haastateltavat olivat suunnanneet. Koulutuksellinen arvostus sekä positiivinen mieltymys koulutusta kohtaan koettiin tukevan koulutuspäätöstä. Perheen akateeminen tausta ja sen tarjoama esimerkki vaikuttavat haastateltavien käsityksiin koulutuksen merkityksestä omassa elämässään ja tulevaisuudessa.