Monikielisyys lapsen kielen kehityksessä
Koski, Sofia (2025-05-11)
Monikielisyys lapsen kielen kehityksessä
Koski, Sofia
(11.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342212
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342212
Tiivistelmä
Monikielisyys on lisääntynyt nykypäivänä ja tullut tämän myötä yleisemmäksi myös lapsen kasvuympäristöissä (Bialystok ym., 2009). Tämä tutkielma pyrki selvittämään, miten monikielinen ympäristö sekä monikielisyys muokkaavat lapsen kielellistä kehitystä ja mitä tekijöitä on otettava huomioon arvioitaessa monikielisyyden yhteyttä lapsen kielenkehitykseen. Tutkielma perehtyi myös monikielisen lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen oppimisympäristöissä, kasvatusyhteisöissä sekä kodeissa.
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä eli valittujen tutkimusaineistojen analysointia ja kuvaamista teorian ohjaamana. Tutkielmassa hyödynnetyt aineistot koostuivat tieteellisistä artikkeleista, kirjoista, väitöskirjoista sekä muista alan asiantuntijoiden kirjoittamista teoksista ja nettilähteistä. Valituista tutkimusaineistoista oli tarkoitus löytää vastaukset siihen, miten monikielisyys näkyy lapsen kielellisessä kehityksessä sekä millä tavoin monikielisen lapsen kielellistä kehitystä voidaan tukea.
Tarkasteltaessa monikielisyyden yhteyttä lapsen kielelliseen kehitykseen täytyy -tutkimustulosten mukaan erottaa, tarkastellaanko yhteyttä yksilön, yhteisön vai ympäristön näkökulmasta. Yksilön näkökulmasta tarkasteltuna sillä, kuinka vanha lapsi on omaksuessaan toisen kielen, on yhteys siihen, kuinka hyvät kielitaidot yksilö omaa myöhemmin. Kun lapsi omaksuu toisen kielen vasta viiden vuoden iässä tai sen jälkeen, voi hän saavuttaa paremman kielitaidon molemmilla kielillään vanhempana. Yhteisön näkökulmasta tarkasteltuna monikielisen lapsen kielellistä kehitystä edistää varhaiskasvatuksen ja lapsen vanhempien välinen yhteistyö sekä vanhempien osallisuus ja kiinnostus lapsen oppimista ja kehitystä kohtaan. Ympäristön kannalta keskeiseksi näkökulmaksi nousi erityisesti kieli- ja kulttuuritietoisten oppimisympäristöjen mahdollistaminen kaikkialla varhaiskasvatuksessa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että eri kielten esilläolo tai käyttäminen lapsen arjessa tukevat monikielisen lapsen kielitaidon kehittymistä.
Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä eli valittujen tutkimusaineistojen analysointia ja kuvaamista teorian ohjaamana. Tutkielmassa hyödynnetyt aineistot koostuivat tieteellisistä artikkeleista, kirjoista, väitöskirjoista sekä muista alan asiantuntijoiden kirjoittamista teoksista ja nettilähteistä. Valituista tutkimusaineistoista oli tarkoitus löytää vastaukset siihen, miten monikielisyys näkyy lapsen kielellisessä kehityksessä sekä millä tavoin monikielisen lapsen kielellistä kehitystä voidaan tukea.
Tarkasteltaessa monikielisyyden yhteyttä lapsen kielelliseen kehitykseen täytyy -tutkimustulosten mukaan erottaa, tarkastellaanko yhteyttä yksilön, yhteisön vai ympäristön näkökulmasta. Yksilön näkökulmasta tarkasteltuna sillä, kuinka vanha lapsi on omaksuessaan toisen kielen, on yhteys siihen, kuinka hyvät kielitaidot yksilö omaa myöhemmin. Kun lapsi omaksuu toisen kielen vasta viiden vuoden iässä tai sen jälkeen, voi hän saavuttaa paremman kielitaidon molemmilla kielillään vanhempana. Yhteisön näkökulmasta tarkasteltuna monikielisen lapsen kielellistä kehitystä edistää varhaiskasvatuksen ja lapsen vanhempien välinen yhteistyö sekä vanhempien osallisuus ja kiinnostus lapsen oppimista ja kehitystä kohtaan. Ympäristön kannalta keskeiseksi näkökulmaksi nousi erityisesti kieli- ja kulttuuritietoisten oppimisympäristöjen mahdollistaminen kaikkialla varhaiskasvatuksessa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että eri kielten esilläolo tai käyttäminen lapsen arjessa tukevat monikielisen lapsen kielitaidon kehittymistä.