Motivointielementit ja -profiilit kuudennen luokan oppikirjoissa
Latukka, Sonja; Salminen, Milla (2025-04-30)
Motivointielementit ja -profiilit kuudennen luokan oppikirjoissa
Latukka, Sonja
Salminen, Milla
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051444658
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051444658
Tiivistelmä
Motivaatio on keskeinen tekijä oppimisessa. Oppilaan sisäinen motivaatio on vahva ennuste hänen tulevasta koulutuspolustaan, koulumenestyksestään, asioiden syvällisestä ymmärtämisestään, viihtymisestään koulussa sekä kyvystään keskittyä opiskeluun. Oppikirjat ovat paljon käytetty oppimisen väline, joten oppimateriaalien tulisi olla oppilaille mielenkiintoisia ja sopivasti haastavia, jotta ne aktivoisivat oppilaiden sisäistä motivaatiota. Oppikirjat sisältävät erilaisia motivoivia elementtejä. Ne voidaan jakaa neljään pääluokkaan: rakenteellisesti motivoiviin elementteihin, visuaalisesti motivoiviin elementteihin, sisällöllisesti motivoiviin elementteihin ja tehtävissä esiintyviin motivoiviin elementteihin. Nämä neljä pääluokkaa muodostavat tutkimuksen viitekehyksen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten motivaatiota edistävät elementit ilmenevät valituissa oppikirjoissa. Tavoitteena on saada tarkemmin selville, millaisia motivoivia elementtejä oppikirjoissa on, jakautuvatko elementit tasaisesti ja millaisia eroja eri oppiaineiden oppikirjojen välillä on. Lisäksi tavoitteena on pyrkiä tunnistamaan oppikirjoissa mahdollisesti toistuvia tai selkeitä motivoivien elementtien ilmenemiä. Tutkimuksessa tarkastellaan matematiikan, ympäristöopin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden kuudennen luokan oppikirjoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena oppikirjatutkimuksena. Tulosten analysointiin on käytetty sisällönanalyysiä ja teemoittelua sekä ajoittain diskurssianalyysille tyypillisiä piirteitä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin laadullisen aineiston kvantifiointia kokonaiskuvan luomiseksi ja tarkempien vertailujen mahdollistamiseksi. Analyysivaiheessa eroteltiin ensin yksittäisiä motivaatiota tukevia piirteitä, jotka luokiteltiin teorian pohjalta. Neljälle pääluokalle muodostettiin alaluokat aineistolähtöisesti. Toisessa analyysivaiheessa oppikirjoja vertailtiin keskenään ja pyrittiin tunnistamaan kokonaisvaltaisempia motivointiprofiileja.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että rakenteellisesti motivoivia elementtejä esiintyi oppikirjoissa selkeästi eniten. Visuaalisesti motivoivat elementit, sisällöllisesti motivoivat elementit ja tehtävissä esiintyvät motivoivat elementit jakautuivat keskenään suhteellisen tasaisesti. Motivoivat elementit ilmenivät oppikirjoissa erilaisina piirteinä. Yksittäisistä piirteistä tuloksissa painottuivat rakenteellisesti motivoivien elementtien piirre kirjan jäsentely ja visuaalisesti motivoivien elementtien piirre täytekuvien käyttö. Motivoivien elementtien jakautuminen oppikirjoissa oli hyvin erilaista. Tulosten perusteella oppikirjat voidaan jakaa kahteen erilaiseen motivointiprofiiliin motivoivien elementtien painotuksien mukaan. Rakenteellisesti painottuneita motivointiprofiileja ilmentää matematiikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat, kun ympäristöopin oppikirja ilmensi sisällöllisesti painottunutta motivointiprofiilia.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että oppikirjoja kokonaisuutena tarkastellessa motivoivia elementtejä on käytetty monipuolisesti. Yksittäistä oppikirjaa tarkastellessa selvisi, että motivoivia elementtejä olisi voinut käyttää monipuolisemmin, sillä yksittäisten oppikirjojen erot tasoittuivat kokonaisuutta tarkastellessa. Motivoivien elementtien monipuolisuuteen oppikirjoissa tulisi kiinnittää huomiota, jotta voitaisiin vastata oppilaiden erilaisiin oppimistarpeisiin ja tukea heidän motivaatiotaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten motivaatiota edistävät elementit ilmenevät valituissa oppikirjoissa. Tavoitteena on saada tarkemmin selville, millaisia motivoivia elementtejä oppikirjoissa on, jakautuvatko elementit tasaisesti ja millaisia eroja eri oppiaineiden oppikirjojen välillä on. Lisäksi tavoitteena on pyrkiä tunnistamaan oppikirjoissa mahdollisesti toistuvia tai selkeitä motivoivien elementtien ilmenemiä. Tutkimuksessa tarkastellaan matematiikan, ympäristöopin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden kuudennen luokan oppikirjoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena oppikirjatutkimuksena. Tulosten analysointiin on käytetty sisällönanalyysiä ja teemoittelua sekä ajoittain diskurssianalyysille tyypillisiä piirteitä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin laadullisen aineiston kvantifiointia kokonaiskuvan luomiseksi ja tarkempien vertailujen mahdollistamiseksi. Analyysivaiheessa eroteltiin ensin yksittäisiä motivaatiota tukevia piirteitä, jotka luokiteltiin teorian pohjalta. Neljälle pääluokalle muodostettiin alaluokat aineistolähtöisesti. Toisessa analyysivaiheessa oppikirjoja vertailtiin keskenään ja pyrittiin tunnistamaan kokonaisvaltaisempia motivointiprofiileja.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että rakenteellisesti motivoivia elementtejä esiintyi oppikirjoissa selkeästi eniten. Visuaalisesti motivoivat elementit, sisällöllisesti motivoivat elementit ja tehtävissä esiintyvät motivoivat elementit jakautuivat keskenään suhteellisen tasaisesti. Motivoivat elementit ilmenivät oppikirjoissa erilaisina piirteinä. Yksittäisistä piirteistä tuloksissa painottuivat rakenteellisesti motivoivien elementtien piirre kirjan jäsentely ja visuaalisesti motivoivien elementtien piirre täytekuvien käyttö. Motivoivien elementtien jakautuminen oppikirjoissa oli hyvin erilaista. Tulosten perusteella oppikirjat voidaan jakaa kahteen erilaiseen motivointiprofiiliin motivoivien elementtien painotuksien mukaan. Rakenteellisesti painottuneita motivointiprofiileja ilmentää matematiikan sekä äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat, kun ympäristöopin oppikirja ilmensi sisällöllisesti painottunutta motivointiprofiilia.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että oppikirjoja kokonaisuutena tarkastellessa motivoivia elementtejä on käytetty monipuolisesti. Yksittäistä oppikirjaa tarkastellessa selvisi, että motivoivia elementtejä olisi voinut käyttää monipuolisemmin, sillä yksittäisten oppikirjojen erot tasoittuivat kokonaisuutta tarkastellessa. Motivoivien elementtien monipuolisuuteen oppikirjoissa tulisi kiinnittää huomiota, jotta voitaisiin vastata oppilaiden erilaisiin oppimistarpeisiin ja tukea heidän motivaatiotaan.