Tekoäly osana ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta: viitekehykset ja käytännön sovellukset multimodaalisissa käyttöliittymissä
Jonsson, Kristo (2025-05-13)
Tekoäly osana ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta: viitekehykset ja käytännön sovellukset multimodaalisissa käyttöliittymissä
Jonsson, Kristo
(13.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545444
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545444
Tiivistelmä
Tietokoneen rooli toimistossa toimivana asiantuntijan työkaluna on ollut pitkään muutoksessa, vaikka ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen paradigmat ovat pysyneet pääasiassa muuttumattomina. Vuorovaikutusmuotoilijoiden ja käyttöliittymäkehittäjien on herättävä tähän muutokseen ja panostettava älykkäämpien kokemuksien kehittämiseen. Tämä vaatii holistista osaamista sekä teknologian, että käyttäjien empatian ymmärtämisessä.
Tutkielmassa tutustutaan perinteisten käyttöliittymien haasteisiin ja niiden taustaan, kuten muuttuneeseen käyttäjäkuntaan. Sen jälkeen niille esitetään parannusehdotuksia korkean tason viitekehyksien muodossa perustuen alan kirjallisuuskatsaukseen. UX 3.0 ja interaktiiviset käyttöliittymät tuovat kokonaisvaltaisempaa kantaa käyttökokemuksen kehittämiselle ottaen huomioon sekä teknologian mahdollisuudet, että ihmiskeskeisen ajattelumallin.
Viimeisessä osiossa keskitytään esitettyjen viitekehyksien käytännönläheisempiin ratkaisuihin tekoälyn näkökulmasta. Lupaaviksi vaihtoehdoiksi ilmenevät luonnollisen kielen käsittelyn ja suurten kielimallien monisovellusalaiset hyödyt ja varsinkin niiden integrointi osaksi multimodaalista UX-kehitystä. Mallit tuovat kuitenkin haasteita laajamittaisessa integraatiossa ja tutkimukset niiden käytännön vaikutuksista ilmenevät rajoittuneiksi.
Tutkielmassa tutustutaan perinteisten käyttöliittymien haasteisiin ja niiden taustaan, kuten muuttuneeseen käyttäjäkuntaan. Sen jälkeen niille esitetään parannusehdotuksia korkean tason viitekehyksien muodossa perustuen alan kirjallisuuskatsaukseen. UX 3.0 ja interaktiiviset käyttöliittymät tuovat kokonaisvaltaisempaa kantaa käyttökokemuksen kehittämiselle ottaen huomioon sekä teknologian mahdollisuudet, että ihmiskeskeisen ajattelumallin.
Viimeisessä osiossa keskitytään esitettyjen viitekehyksien käytännönläheisempiin ratkaisuihin tekoälyn näkökulmasta. Lupaaviksi vaihtoehdoiksi ilmenevät luonnollisen kielen käsittelyn ja suurten kielimallien monisovellusalaiset hyödyt ja varsinkin niiden integrointi osaksi multimodaalista UX-kehitystä. Mallit tuovat kuitenkin haasteita laajamittaisessa integraatiossa ja tutkimukset niiden käytännön vaikutuksista ilmenevät rajoittuneiksi.