Tekoälyn hyödyntämisen haasteet rekrytoinnissa
Käppi, Eerika (2025-05-02)
Tekoälyn hyödyntämisen haasteet rekrytoinnissa
Käppi, Eerika
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646199
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646199
Tiivistelmä
Tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa on jatkuvassa kasvussa, ja sillä on merkittävä vaikutus sekä hakijakokemukseen että organisaatioiden sisäisiin rekrytointiprosesseihin. Ilmiö on herättänyt laajaa kiinnostusta eri tieteenaloilla, ja tekoälyn käyttöön liittyviä eettisiä ja käytännöllisiä haasteita on käsitelty runsaasti aiemmassa tutkimuksessa. Tästä huolimatta tarvitaan edelleen tarkempaa ymmärrystä siitä, millaisia konkreettisia ongelmia tekoälyn käyttöönotto aiheuttaa rekrytointiprosesseissa ja miten näihin voidaan vastata käytännössä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä haasteita rekrytointiprosesseissa ja etsitään ratkaisuja näihin haasteisiin sosioteknisen näkökulman avulla. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, joka valittiin menetelmäksi aiheen laajan tutkimuspohjan vuoksi. Tavoitteena oli tuottaa koottu ja jäsennelty kokonaiskuva tekoälyn käytön haasteista rekrytoinnissa sekä tarjota konkreettisia keinoja näihin vastaamiseksi.
Aineistona käytettiin kolmeatoista tieteellistä artikkelia, jotka käsittelivät tekoälyn hyödyntämistä rekrytoinnissa erilaisten tutkimusten kautta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla tunnistettiin keskeisiä haasteita tekoälyn hyödyntämisessä rekrytoinnissa. Näitä haasteita olivat muun muassa algoritmiset vinoumat, syrjintäriskit, läpinäkyvyyden puute ja selitettävyysongelmat. Gioia-analyysin avulla jäsenneltiin kirjallisuudessa esiin nousseet haasteet laajemmiksi ilmiöiksi, joihin puuttumalla voidaan edistää tekoälyn oikeudenmukaista ja vastuullista hyödyntämistä rekrytoinnissa.
Tutkimus tuo esiin, että tekoälyn haasteisiin voidaan vastata ymmärtämällä niitä osana teknologian ja inhimillisen toiminnan välistä vuorovaikutusta. Sosiotekninen näkökulma korostaa, että tekoälyn käyttöä ei tule tarkastella pelkästään teknisenä ratkaisuna, vaan myös organisatorisena ja kulttuurisena kysymyksenä. Tutkimuksen pohjalta laadittiin konkreettisia suosituksia, jotka tukevat tekoälyn käyttöä oikeudenmukaisemmin ja läpinäkyvämmin. Näihin kuuluvat koulutus, eettiset periaatteet ja ohjeet, palaute ja kehittyminen sekä käyttäjäkokemus ja roolitus.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä haasteita rekrytointiprosesseissa ja etsitään ratkaisuja näihin haasteisiin sosioteknisen näkökulman avulla. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, joka valittiin menetelmäksi aiheen laajan tutkimuspohjan vuoksi. Tavoitteena oli tuottaa koottu ja jäsennelty kokonaiskuva tekoälyn käytön haasteista rekrytoinnissa sekä tarjota konkreettisia keinoja näihin vastaamiseksi.
Aineistona käytettiin kolmeatoista tieteellistä artikkelia, jotka käsittelivät tekoälyn hyödyntämistä rekrytoinnissa erilaisten tutkimusten kautta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla tunnistettiin keskeisiä haasteita tekoälyn hyödyntämisessä rekrytoinnissa. Näitä haasteita olivat muun muassa algoritmiset vinoumat, syrjintäriskit, läpinäkyvyyden puute ja selitettävyysongelmat. Gioia-analyysin avulla jäsenneltiin kirjallisuudessa esiin nousseet haasteet laajemmiksi ilmiöiksi, joihin puuttumalla voidaan edistää tekoälyn oikeudenmukaista ja vastuullista hyödyntämistä rekrytoinnissa.
Tutkimus tuo esiin, että tekoälyn haasteisiin voidaan vastata ymmärtämällä niitä osana teknologian ja inhimillisen toiminnan välistä vuorovaikutusta. Sosiotekninen näkökulma korostaa, että tekoälyn käyttöä ei tule tarkastella pelkästään teknisenä ratkaisuna, vaan myös organisatorisena ja kulttuurisena kysymyksenä. Tutkimuksen pohjalta laadittiin konkreettisia suosituksia, jotka tukevat tekoälyn käyttöä oikeudenmukaisemmin ja läpinäkyvämmin. Näihin kuuluvat koulutus, eettiset periaatteet ja ohjeet, palaute ja kehittyminen sekä käyttäjäkokemus ja roolitus.