Liikunnanopetuksen sisällölliset erot esi- ja alkuopetuksessa
Katajamäki, Eemeli; Lehtonen, Pipsa (2025-05-14)
Liikunnanopetuksen sisällölliset erot esi- ja alkuopetuksessa
Katajamäki, Eemeli
Lehtonen, Pipsa
(14.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646377
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646377
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää liikunnanopettamisen sisältöjen eroavaisuuksia esi- ja alkuopetuksen välillä. Tutkimuksen pohjana on esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmat sekä kentällä työskentelevien opettajien näkemykset. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, miten esi- ja alkuopetuksen liikunnanopetuksen tavoitteet ja menetelmät eroavat toisistaan sekä millaisia pedagogisia lähestymistapoja opettajat käyttävät omassa opetuksessaan.
Kandidaatintutkielmassa pohditaan myös oppimisympäristön sekä ryhmätyöskentelyn merkitystä liikunnanopetuksessa sekä sitä, kuinka erilaiset tilat, välineet ja toimintatavat tukevat liikunnan toteutumista. Laadulliseen tutkimukseen ja siinä laadittuun Webropol-kyselyyn osallistui yhteensä yhdeksän esi- ja alkuopetuksen opettajaa. Kysely sisälsi kolme avointa kysymystä liittyen kyseisten opettajien liikunnanopetuksen välineiden käyttöön, ryhmä- ja pienryhmätyöskentelyyn sekä erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen.
Tulokset osoittavat, että eroavaisuuksia löytyy jokaiselta osa-alueelta. Opetussuunnitelmien ja kyselyvastausten rinnakkain vertailu auttaa lukijaa samaistumaan ajatuksiimme eroista ja niihin vaikuttavista tekijöistä.
Esiopetuksen opetussuunnitelma painottaa lasten kokemuksellista oppimista liikunnan ilon ja monipuolisuuden kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa kannustetaan lapsia tavoitteellisempaan liikkumiseen ja sitä kautta harrastuneisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Suurin osa opettajista kokee hyödyntävänsä käytössä olevia välineitä monipuolisesti. Pienryhmätyöskentelyn suhteen eroja oli enemmän. Osa vastaajista eivät koe pienryhmäjakoa tarpeelliseksi. Tilat ja ympäristöt mahdollistavat useissa kouluissa ja päiväkodeissa rikkaat oppimisen mahdollisuudet.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä eroavaisuuksista opetussuunnitelmien ja opettajien liikunnanopetuksen välillä. Nivelvaiheessa koulujen ja päiväkotien tulisi pyrkiä aktiivisempaan yhteistyöhön liikunnan näkökulmasta, jotta pystyisimme opettajina varmistamaan johdonmukaisen ja kokonaisvaltaisen oppimisprosessin esikoululaisten hypätessä koulumaailmaan.
Kandidaatintutkielmassa pohditaan myös oppimisympäristön sekä ryhmätyöskentelyn merkitystä liikunnanopetuksessa sekä sitä, kuinka erilaiset tilat, välineet ja toimintatavat tukevat liikunnan toteutumista. Laadulliseen tutkimukseen ja siinä laadittuun Webropol-kyselyyn osallistui yhteensä yhdeksän esi- ja alkuopetuksen opettajaa. Kysely sisälsi kolme avointa kysymystä liittyen kyseisten opettajien liikunnanopetuksen välineiden käyttöön, ryhmä- ja pienryhmätyöskentelyyn sekä erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen.
Tulokset osoittavat, että eroavaisuuksia löytyy jokaiselta osa-alueelta. Opetussuunnitelmien ja kyselyvastausten rinnakkain vertailu auttaa lukijaa samaistumaan ajatuksiimme eroista ja niihin vaikuttavista tekijöistä.
Esiopetuksen opetussuunnitelma painottaa lasten kokemuksellista oppimista liikunnan ilon ja monipuolisuuden kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa kannustetaan lapsia tavoitteellisempaan liikkumiseen ja sitä kautta harrastuneisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Suurin osa opettajista kokee hyödyntävänsä käytössä olevia välineitä monipuolisesti. Pienryhmätyöskentelyn suhteen eroja oli enemmän. Osa vastaajista eivät koe pienryhmäjakoa tarpeelliseksi. Tilat ja ympäristöt mahdollistavat useissa kouluissa ja päiväkodeissa rikkaat oppimisen mahdollisuudet.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä eroavaisuuksista opetussuunnitelmien ja opettajien liikunnanopetuksen välillä. Nivelvaiheessa koulujen ja päiväkotien tulisi pyrkiä aktiivisempaan yhteistyöhön liikunnan näkökulmasta, jotta pystyisimme opettajina varmistamaan johdonmukaisen ja kokonaisvaltaisen oppimisprosessin esikoululaisten hypätessä koulumaailmaan.