Ääneen lukemisen vaikutus alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen
Huoponen, Sofi (2025-05-14)
Ääneen lukemisen vaikutus alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen
Huoponen, Sofi
(14.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646389
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646389
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ääneen lukeminen vaikuttaa alle kolmevuotiaiden lasten kielen kehitykseen. Ääneen lukemisella tarkoitetaan aikuisen tarkoituksenmukaista kirjoitetun tekstin ääneen lukemista lapselle. Kielen kehityksellä tarkoitetaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaisia keskeisiä kielen kehityksen osa-alueita varhaiskasvatuksessa (Opetushallitus, 2022). Näihin osa-alueisiin kuuluu vuorovaikutus-, kielen ymmärtämisen-, puheen tuottamisen- ja kielen käyttötaidot, kielellinen muisti ja sananvaranto sekä kielitietoisuus. Kielen kehitystä analysoidaan näiden osa-alueiden kautta.
Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus ja sen tavoitteena on selvittää aiempien tutkimusten pohjalta, miten ääneen lukeminen vaikuttaa alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan, miksi ääneen lukeminen on tärkeää alle kolmevuotiaiden kielen kehityksen kannalta.
Tutkimuksen johtopäätös on, että ääneen lukeminen vaikuttaa alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen kasvattamalla lasten sanavarantoa ja kielen ymmärtämisen taitoja, sekä antaa aikuiselle mahdollisuuden mallintaa monipuolista kieltä ja vuorovaikuttaa lasten kanssa.
Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus ja sen tavoitteena on selvittää aiempien tutkimusten pohjalta, miten ääneen lukeminen vaikuttaa alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan, miksi ääneen lukeminen on tärkeää alle kolmevuotiaiden kielen kehityksen kannalta.
Tutkimuksen johtopäätös on, että ääneen lukeminen vaikuttaa alle kolmevuotiaiden kielen kehitykseen kasvattamalla lasten sanavarantoa ja kielen ymmärtämisen taitoja, sekä antaa aikuiselle mahdollisuuden mallintaa monipuolista kieltä ja vuorovaikuttaa lasten kanssa.