Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brändi-identiteetin yhteiskehittäminen dynaamisessa ympäristössä urheilun näkökulmaa hyödyntäen

Äijälä, Heikki (2025-05-14)

Brändi-identiteetin yhteiskehittäminen dynaamisessa ympäristössä urheilun näkökulmaa hyödyntäen

Äijälä, Heikki
(14.05.2025)
Katso/Avaa
Aijala_Heikki_opinnayte.pdf (679.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051646174
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään brändi-identiteetin yhteiskehittämistä dynaamisessa ympäristössä. Dynaamisuuden ymmärtämiseksi tarkastelussa hyödynnetään urheilun näkökulmaa, sillä se on hyvä esimerkki alasta, jossa niin sitoutuminen kuin myös kuluttajien osallistuminen on voimakasta. Nykypäivänä ympäristö muuttuu nopeasti, mikä vaatii myös organisaation brändi-identiteetiltä mukautuvuutta. Kasvava ymmärrys siitä, että kuluttajat eivät enää osta tuotetta itsessään vaan kokemuksia sen ympärillä, vaatii organisaatiota huomioimaan kuluttajien mieltymyksiä yhä enemmän. Yhteiskehittäminen ja brändi-identiteetin näkeminen dynaamisena voivat olla ratkaisu kuluttajien sitouttamiseen ja merkitysten tarjoamiseen. Tutkielma tarjoaa lisää ymmärrystä siitä, miten vuorovaikutus kuluttajien kanssa vaikuttaa organisaation brändi-identiteettiin dynaamisessa ympäristössä. Tutkimuskysymykset ovat ”Miten vuorovaikutus fanien kanssa voisi ilmentyä urheiluorganisaation brändi-identiteetissä?” ja ”Miten dynaamisuus ja yhteisöllisyys tulee huomioida brändi-identiteetin yhteiskehittämisen prosessissa?”.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jota hyödyntämällä on koottu kattavasti tietoa aiemmasta tutkimuksesta liittyen käsiteltävänä olevaan aiheeseen. Analyysi rakentuu pääkäsitteiden, brändi-identiteetin ja yhteiskehittämisen, syvällisen käsittelyn pohjalle. Lisäksi urheilun kontekstin havainnot antavat aiheen analysointiin tietynlaista konkretiaa ja samalla tuovat käsitteitä yhteen. Analyysin pohjalta syntyy ymmärrys siitä, kuinka brändi-identiteetti rakentuu monien tekijöiden vaikutuksesta ja kuinka organisaation vaikutusmahdollisuudet identiteettiinsä ovat hyvin rajalliset. Lisäksi yhteiskehittäminen nousee esille tehokkaana, mutta myös monimutkaisena keinona rakentaa merkityksiä kuluttajille.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nykyajan muuttuvassa ympäristössä brändi-identiteetiltä vaaditaan merkittävää joustavuutta. Valta brändi-identiteettiin siirtyy yhä suuremmin organisaation ulkopuolelle ja hallinnon tehtäväksi jää enemmänkin tarjota mahdollisuuksia identiteetin kehittämiseen sekä havainnoida ja ohjata keskustelua mahdollisuuksien mukaan. Dynaamisessa ympäristössä yhteiskehittämisen tulisi olla kiinteä osa organisaation brändi-identiteettiä, jotta kuluttajille pystytään tarjoamaan merkityksellisiä kokemuksia.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste