Sen lauluja laulat kenen leipää syöt : Yrityksen arvojen vaikutus johtajien päätöksentekoon
Vartiainen, Anu (2025-04-29)
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt : Yrityksen arvojen vaikutus johtajien päätöksentekoon
Vartiainen, Anu
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947539
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yrityksen arvojen vaikutusta johtajien päätöksentekoon. Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin johtajat tuntevat yrityksen arvot ja miten ne näkyvät johtajien päätöksenteossa sekä päivittäisessä toiminnassa. Lisäksi pyrittiin selvittämään ovatko johtajien omat arvot sopusoinnussa yrityksen arvojen kanssa ja ovatko johtajat havainneet yhteyttä yrityksen arvojen mukaisella päätöksenteolla ja yrityksen menestyksellä. Lopuksi tarkasteltiin arvojen mukaisen päätöksenteon haasteita, kuten arvoristiriitoja ja sidosryhmien odotusten hallintaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kohdeyrityksessä toimivia johtajia, joiden näkemyksiä tarkasteltiin temaattisen analyysin avulla. Tulokset osoittavat, että yrityksen viralliset arvot – turvallisuus, suorituskyky, rehellisyys, tiimityö ja ihmisten kunnioittaminen – muodostavat yrityksen kulttuurisen perustan ja strategisten tavoitteiden lähtökohdan. Johtajien mukaan arvot ohjaavat erityisesti henkilöstöön liittyviä päätöksiä, ja niiden yhtenäisyys henkilökohtaisten arvojen kanssa tukee päätöksenteon eettisyyttä ja johdonmukaisuutta. Kuitenkin havaittiin, että arvot ja taloudelliset tavoitteet voivat ajoittain joutua ristiriitaan, erityisesti yhteistyötä ja ihmisten kunnioittamista korostavissa tilanteissa. Näissä tapauksissa johtajien tasapainottelukyky arvojen ja liiketoiminnan vaatimusten välillä on ratkaisevaa.
Arvojen sisäistämisessä ilmeni haasteita, mutta arvotyöpajat ja pelilliset menetelmät tukivat arvojen tunnettuuden parantamista. Tuloksissa kuitenkin tulee esiin, että arvojen käytännön toteutus vaatii selkeämpää konkretisointia, johdon vahvaa esimerkkiä ja jatkuvaa kommunikointia organisaation eri tasoilla. Arvoristiriitojen hallinta nousee keskeiseksi johtajien päätöksenteossa, ja se edellyttää kykyä tasapainottaa taloudellisia, eettisiä ja sidosryhmien odotusten mukaisia tavoitteita. Lisäksi arvojen sopeuttaminen muuttuvaan liiketoimintaympäristöön on tärkeää organisaation kilpailukyvyn ja maineen säilyttämiseksi.
Yrityksen arvojen ja johtajien päätöksenteon välinen yhteys on keskeinen organisaation toiminnan eettisyyden ja sidosryhmien luottamuksen rakentamisen kannalta. Arvojen mukainen toiminta vahvistaa organisaation kulttuuria, mainetta ja pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamista. Johtajien esimerkillä ja arvojen näkyväksi tekemisellä arjen päätöksenteossa on ratkaiseva merkitys arvojen integroitumisessa organisaatiokulttuuriin ja niiden pitkäjänteisessä soveltamisessa liiketoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kohdeyrityksessä toimivia johtajia, joiden näkemyksiä tarkasteltiin temaattisen analyysin avulla. Tulokset osoittavat, että yrityksen viralliset arvot – turvallisuus, suorituskyky, rehellisyys, tiimityö ja ihmisten kunnioittaminen – muodostavat yrityksen kulttuurisen perustan ja strategisten tavoitteiden lähtökohdan. Johtajien mukaan arvot ohjaavat erityisesti henkilöstöön liittyviä päätöksiä, ja niiden yhtenäisyys henkilökohtaisten arvojen kanssa tukee päätöksenteon eettisyyttä ja johdonmukaisuutta. Kuitenkin havaittiin, että arvot ja taloudelliset tavoitteet voivat ajoittain joutua ristiriitaan, erityisesti yhteistyötä ja ihmisten kunnioittamista korostavissa tilanteissa. Näissä tapauksissa johtajien tasapainottelukyky arvojen ja liiketoiminnan vaatimusten välillä on ratkaisevaa.
Arvojen sisäistämisessä ilmeni haasteita, mutta arvotyöpajat ja pelilliset menetelmät tukivat arvojen tunnettuuden parantamista. Tuloksissa kuitenkin tulee esiin, että arvojen käytännön toteutus vaatii selkeämpää konkretisointia, johdon vahvaa esimerkkiä ja jatkuvaa kommunikointia organisaation eri tasoilla. Arvoristiriitojen hallinta nousee keskeiseksi johtajien päätöksenteossa, ja se edellyttää kykyä tasapainottaa taloudellisia, eettisiä ja sidosryhmien odotusten mukaisia tavoitteita. Lisäksi arvojen sopeuttaminen muuttuvaan liiketoimintaympäristöön on tärkeää organisaation kilpailukyvyn ja maineen säilyttämiseksi.
Yrityksen arvojen ja johtajien päätöksenteon välinen yhteys on keskeinen organisaation toiminnan eettisyyden ja sidosryhmien luottamuksen rakentamisen kannalta. Arvojen mukainen toiminta vahvistaa organisaation kulttuuria, mainetta ja pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamista. Johtajien esimerkillä ja arvojen näkyväksi tekemisellä arjen päätöksenteossa on ratkaiseva merkitys arvojen integroitumisessa organisaatiokulttuuriin ja niiden pitkäjänteisessä soveltamisessa liiketoiminnassa.