Kokemukset konkurssista : Mitä yrittäjä oppii konkurssista ja miten hän jatkaa uraansa sen jälkeen?
Sandelin, Niklas (2025-05-12)
Kokemukset konkurssista : Mitä yrittäjä oppii konkurssista ja miten hän jatkaa uraansa sen jälkeen?
Sandelin, Niklas
(12.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947599
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947599
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee yrittäjien kokemuksia konkurssista sekä sen vaikutuksia heidän oppimiseensa ja tulevaan työuraansa. Tutkimus pyrkii vastaamaan kolmeen keskeiseen kysymykseen: miten yrittäjä kokee konkurssin, mitä yrittäjä oppii konkurssista ja miten konkurssi muovaa yrittäjän työuraa jatkossa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se perustuu yrittäjähaastatteluihin, joissa kartoitetaan heidän omia kokemuksiaan konkurssista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu laajempaan yrityksen epäonnistumiseen, konkurssiin ja yrittäjyyteen liittyvään tutkimukseen. Tässä tutkimuksessa epäonnistuminen määritellään konkurssina.
Yrityksen epäonnistuminen voidaan nähdä monitasoisena ilmiönä. Konkurssi ei ole vain yrityksen loppu, vaan se voi myös olla hyödyllinen oppimiskokemus, jossa yrittäjä voi reflektoida aiempia päätöksiään ja omaksua uusia paranneltuja toimintatapoja (Cope, 2011).
Epäonnistumisen kokemukset voivat vaikuttaa yrittäjän identiteettiin ja tuleviin uravalintoihin eri tavoin. Oppimisprosessin kannalta tärkeää on kriittinen reflektointi, jonka kautta yrittäjät pystyvät tunnistamaan virheensä ja näin ollen kehittämään toimintatapojaan ja strategioita.
Tutkimuksessa myös huomioidaan konkurssin vaikutukset yrittäjän tulevaan urapolkuun. Ucbasaran et al. (2013) tuovat esille, että osa konkurssin kokeneista yrittäjistä päätyy palkkatyöhön, kun taas toiset jatkavat yrittäjinä aiemmista virheistään oppineina. Yrittäjyys muovaa yrittäjää ja hänen näkökulmaansa yrittäjyydestä pitkällä aikavälillä, mutta konkurssi tekee sen hyvin nopeasti. Se miten yrittäjä kokee sen ja miten hän käsittelee sen, johdattaa hänet erilaisiin valintoihin. Näin ollen konkurssi ei ole pelkästään epäonnistumista, vaan se voi myös toimia yrittäjän ammatillisen kehityksen ja uuden liiketoiminnan lähtökohtana.
Tulokset osoittavat, että konkurssi on monivaiheinen prosessi, jolla on suuria vaikutuksia yrittäjään. Yrittäjät kokevat konkurssin usein stressaavana ja identiteettiä muokkaavana kokemuksena, mutta samalla se voi luoda arvokkaita oppimiskokemuksia. Tässä tutkimuksessa opeiksi nousi luottamus sidosryhmiin, pääoman hallinta ja henkilökohtainen resilienssi.
Konkurssi myös muovaa yrittäjien tulevaa työuraa. Osa hakeutuu palkkatöihin, osa jatkaa yrittäjänä, kun taas osa voi jäädä eläkkeelle.
Tutkimus laajentaa ymmärrystä konkurssista oppimisprosessina ja tarjoaa käytännön näkökulmia niin yrittäjille, yrittäjyydestä kiinnostuville, yrityksille, tutkijoille, jne. This study examines entrepreneurs’ experiences of bankruptcy and its impact on their learning and future careers. The research aims to answer three key questions: how an entrepreneur experiences bankruptcy, what they learn from it, and how bankruptcy shapes their future career.
The study is qualitative study and is based on interviews with entrepreneurs, in which they share their personal experiences with bankruptcy.
The theoretical framework is grounded in broader research on business failure, bankruptcy, and entrepreneurship. In this study, failure is defined specifically as bankruptcy.
Business failure can be understood as a multifaceted phenomenon. Bankruptcy is not merely the end of a business, but can also serve as a valuable learning experience, allowing the entrepreneur to reflect on past decisions and adopt improved practices (Cope, 2011).
Experiences of failure can influence an entrepreneur’s identity and future career choices in various ways. Critical reflection is essential to the learning process, enabling entrepreneurs to recognize their mistakes and thus develop their practices and strategies.
This study also considers the effects of bankruptcy on an entrepreneur’s future career path. Ucbasaran et al. (2013) highlight that some entrepreneurs who experience bankruptcy transition into paid employment, while others continue as entrepreneurs, having learned from their past mistakes. Entrepreneurship shapes the entrepreneur and their perspective on business in the long term—but bankruptcy does so rapidly. How the entrepreneur experiences and processes the bankruptcy leads to different choices and directions. Thus, bankruptcy is not merely a failure but can also serve as a catalyst for professional development and the starting point for new ventures.
The findings show that bankruptcy is a multifaceted process with significant impacts on the entrepreneur. Entrepreneurs often experience it as a stressful and identity-altering event, yet it can also create valuable opportunities for learning. In this study, key lessons included the importance of trust in stakeholders, capital management, and personal resilience.
Bankruptcy also influences entrepreneurs’ future career trajectories. Some pursue salaried employment, others continue in entrepreneurship, while some may retire.
This research expands the understanding of bankruptcy as a learning process and offers practical insights for entrepreneurs, aspiring entrepreneurs, businesses, researchers, and other stakeholders.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se perustuu yrittäjähaastatteluihin, joissa kartoitetaan heidän omia kokemuksiaan konkurssista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu laajempaan yrityksen epäonnistumiseen, konkurssiin ja yrittäjyyteen liittyvään tutkimukseen. Tässä tutkimuksessa epäonnistuminen määritellään konkurssina.
Yrityksen epäonnistuminen voidaan nähdä monitasoisena ilmiönä. Konkurssi ei ole vain yrityksen loppu, vaan se voi myös olla hyödyllinen oppimiskokemus, jossa yrittäjä voi reflektoida aiempia päätöksiään ja omaksua uusia paranneltuja toimintatapoja (Cope, 2011).
Epäonnistumisen kokemukset voivat vaikuttaa yrittäjän identiteettiin ja tuleviin uravalintoihin eri tavoin. Oppimisprosessin kannalta tärkeää on kriittinen reflektointi, jonka kautta yrittäjät pystyvät tunnistamaan virheensä ja näin ollen kehittämään toimintatapojaan ja strategioita.
Tutkimuksessa myös huomioidaan konkurssin vaikutukset yrittäjän tulevaan urapolkuun. Ucbasaran et al. (2013) tuovat esille, että osa konkurssin kokeneista yrittäjistä päätyy palkkatyöhön, kun taas toiset jatkavat yrittäjinä aiemmista virheistään oppineina. Yrittäjyys muovaa yrittäjää ja hänen näkökulmaansa yrittäjyydestä pitkällä aikavälillä, mutta konkurssi tekee sen hyvin nopeasti. Se miten yrittäjä kokee sen ja miten hän käsittelee sen, johdattaa hänet erilaisiin valintoihin. Näin ollen konkurssi ei ole pelkästään epäonnistumista, vaan se voi myös toimia yrittäjän ammatillisen kehityksen ja uuden liiketoiminnan lähtökohtana.
Tulokset osoittavat, että konkurssi on monivaiheinen prosessi, jolla on suuria vaikutuksia yrittäjään. Yrittäjät kokevat konkurssin usein stressaavana ja identiteettiä muokkaavana kokemuksena, mutta samalla se voi luoda arvokkaita oppimiskokemuksia. Tässä tutkimuksessa opeiksi nousi luottamus sidosryhmiin, pääoman hallinta ja henkilökohtainen resilienssi.
Konkurssi myös muovaa yrittäjien tulevaa työuraa. Osa hakeutuu palkkatöihin, osa jatkaa yrittäjänä, kun taas osa voi jäädä eläkkeelle.
Tutkimus laajentaa ymmärrystä konkurssista oppimisprosessina ja tarjoaa käytännön näkökulmia niin yrittäjille, yrittäjyydestä kiinnostuville, yrityksille, tutkijoille, jne.
The study is qualitative study and is based on interviews with entrepreneurs, in which they share their personal experiences with bankruptcy.
The theoretical framework is grounded in broader research on business failure, bankruptcy, and entrepreneurship. In this study, failure is defined specifically as bankruptcy.
Business failure can be understood as a multifaceted phenomenon. Bankruptcy is not merely the end of a business, but can also serve as a valuable learning experience, allowing the entrepreneur to reflect on past decisions and adopt improved practices (Cope, 2011).
Experiences of failure can influence an entrepreneur’s identity and future career choices in various ways. Critical reflection is essential to the learning process, enabling entrepreneurs to recognize their mistakes and thus develop their practices and strategies.
This study also considers the effects of bankruptcy on an entrepreneur’s future career path. Ucbasaran et al. (2013) highlight that some entrepreneurs who experience bankruptcy transition into paid employment, while others continue as entrepreneurs, having learned from their past mistakes. Entrepreneurship shapes the entrepreneur and their perspective on business in the long term—but bankruptcy does so rapidly. How the entrepreneur experiences and processes the bankruptcy leads to different choices and directions. Thus, bankruptcy is not merely a failure but can also serve as a catalyst for professional development and the starting point for new ventures.
The findings show that bankruptcy is a multifaceted process with significant impacts on the entrepreneur. Entrepreneurs often experience it as a stressful and identity-altering event, yet it can also create valuable opportunities for learning. In this study, key lessons included the importance of trust in stakeholders, capital management, and personal resilience.
Bankruptcy also influences entrepreneurs’ future career trajectories. Some pursue salaried employment, others continue in entrepreneurship, while some may retire.
This research expands the understanding of bankruptcy as a learning process and offers practical insights for entrepreneurs, aspiring entrepreneurs, businesses, researchers, and other stakeholders.