Menetyksen kohdanneen lapsen tukeminen alakoulussa - narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Katajainen, Jenna (2025-05-02)
Menetyksen kohdanneen lapsen tukeminen alakoulussa - narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Katajainen, Jenna
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947672
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947672
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla, minkälaisia tukikeinoja läheisensä menettäneelle lapselle voidaan tarjota alakoulussa. Aiemman tutkimustiedon perusteella menetyksen kohdannutta lasta voidaan tukea joko yksilöllisesti tai koko luokan yhteistyöllä (ks. EdgarBailey & Kress, 2010; Stylianou & Zembylas, 2018b). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sekä esitellään erilaisia mahdollisia tukikeinoja surevan lapsen auttamiseen alakoulun arjen keskellä.
Aihetta käsiteltiin luokanopettajan näkökulmasta, koska tutkimuksen tavoitteena oli löytää tietoa ja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää luokanopettajan päivittäisessä työssä.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea alakoulussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimustehtävä ohjasi aineiston valintaa. Aineisto kerättiin Education database-, Eric- ja Google Scholar- tietokantojen avulla. Tutkimusaineisto koostui tieteellisistä tutkimuksista, tutkimusartikkeleista ja -julkaisuista. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea vuorovaikutuksellisin sekä toiminnallisin tukikeinoin. Menetyksen kohdannutta lasta tulee auttaa sanoittamaan ja ilmaisemaan menetykseen liittyviä tunteitaan sekä ajatuksiaan. Tämä voi tapahtua keskustelemalla, kirjoittamalla, taiteen keinoin, lasten kirjallisuuden, vertaissuhteiden sekä teatterin avulla. Lasta tulee auttaa ymmärtämään itseään sekä kokemaansa paremmin, jotta hän tietää, ettei ole yksin kokemuksensa kanssa.
Aihetta käsiteltiin luokanopettajan näkökulmasta, koska tutkimuksen tavoitteena oli löytää tietoa ja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää luokanopettajan päivittäisessä työssä.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea alakoulussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimustehtävä ohjasi aineiston valintaa. Aineisto kerättiin Education database-, Eric- ja Google Scholar- tietokantojen avulla. Tutkimusaineisto koostui tieteellisistä tutkimuksista, tutkimusartikkeleista ja -julkaisuista. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että läheisensä menettänyttä lasta voidaan tukea vuorovaikutuksellisin sekä toiminnallisin tukikeinoin. Menetyksen kohdannutta lasta tulee auttaa sanoittamaan ja ilmaisemaan menetykseen liittyviä tunteitaan sekä ajatuksiaan. Tämä voi tapahtua keskustelemalla, kirjoittamalla, taiteen keinoin, lasten kirjallisuuden, vertaissuhteiden sekä teatterin avulla. Lasta tulee auttaa ymmärtämään itseään sekä kokemaansa paremmin, jotta hän tietää, ettei ole yksin kokemuksensa kanssa.