Rakennusperintömatkalla Instagramissa : Vanhat talot kulttuurimatkailukohteina
Wiinamäki, Anna (2025-05-16)
Rakennusperintömatkalla Instagramissa : Vanhat talot kulttuurimatkailukohteina
Wiinamäki, Anna
(16.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947911
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947911
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on rakennettuun kulttuuriympäristöön perustuvan matkailun esitykset sosiaalisessa mediassa, erityisesti Instagramissa. Tutkielmassa selvitän, miten perinnerakentamisen asiantuntijana esiintyvä taho tuo esiin rakennetun kulttuuriympäristön teemoja kulttuurimatkailuun liittyvällä Instagram-tilillään.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Instagramista valittuja julkaisuja, joiden aiheena on erilaiset rakennusperintöä edustavat matkailukohteet Suomessa. Tutkielman laajuuden sallimissa rajoissa tutkimusaineisto on kerätty yhdeltä matkailuaiheiselta Instagram-tililtä ja syvemmin tarkastellaan kolmea julkaisua yhteensä noin 180 julkaisun joukosta. Koko aineisto on käsitelty luokitellen sitä paikkakuntakohtaisesti. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkielmassa käydään läpi valittuja julkaisuja sisällönanalyysin avulla, jolla sekä julkaisujen kuva- että tekstisisältöjä voidaan analysoida.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erilaisia rakennusperintökohteita näissä valituissa julkaisuissa esitetään. Tutkimuskysymyksiä ovat, miten rakennusperintö ja kulttuurimatkailu näkyvät ja yhdistyvät tilillä, näkyykö tilin pitäjän asiantuntijuus julkaisuissa ja millaisia mielikuvia julkaisut tuottavat.
Tutkimuksen keskeisimpänä lopputuloksena on, että pääasiassa julkaisuissa esitellään matkakohteiden tarjoamia palveluita ja vanhojen talojen teema on havaittavissa, mutta se ei ole julkaisujen pääosassa. Tarkasteltujen julkaisujen välillä oli nähtävissä eroja siinä, kuinka suurta osaa itse rakennukset esittivät kokonaisuudesta.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Instagramista valittuja julkaisuja, joiden aiheena on erilaiset rakennusperintöä edustavat matkailukohteet Suomessa. Tutkielman laajuuden sallimissa rajoissa tutkimusaineisto on kerätty yhdeltä matkailuaiheiselta Instagram-tililtä ja syvemmin tarkastellaan kolmea julkaisua yhteensä noin 180 julkaisun joukosta. Koko aineisto on käsitelty luokitellen sitä paikkakuntakohtaisesti. Tutkielma on laadullinen tutkimus. Tutkielmassa käydään läpi valittuja julkaisuja sisällönanalyysin avulla, jolla sekä julkaisujen kuva- että tekstisisältöjä voidaan analysoida.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erilaisia rakennusperintökohteita näissä valituissa julkaisuissa esitetään. Tutkimuskysymyksiä ovat, miten rakennusperintö ja kulttuurimatkailu näkyvät ja yhdistyvät tilillä, näkyykö tilin pitäjän asiantuntijuus julkaisuissa ja millaisia mielikuvia julkaisut tuottavat.
Tutkimuksen keskeisimpänä lopputuloksena on, että pääasiassa julkaisuissa esitellään matkakohteiden tarjoamia palveluita ja vanhojen talojen teema on havaittavissa, mutta se ei ole julkaisujen pääosassa. Tarkasteltujen julkaisujen välillä oli nähtävissä eroja siinä, kuinka suurta osaa itse rakennukset esittivät kokonaisuudesta.