Lasi materiaalina ja mediumina nykytaiteessa : tarkastelussa teokset Roboballet (2023) ja Dreamweaver (2024)
Laine, Isabel (2025-04-27)
Lasi materiaalina ja mediumina nykytaiteessa : tarkastelussa teokset Roboballet (2023) ja Dreamweaver (2024)
Laine, Isabel
(27.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150697
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150697
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani lasia nykytaiteen materiaalina ja mediumina esimerkkitapauksina nykytaideteokset Roboballet (2023) ja Dreamweaver (2024). Roboballet on lasitaitelijamuotoilijoiden Sini Majurin (s. 1983) ja Marja Hepo-ahon (s. 1986) sekä tanssija Mira Ollilan ja tutkijatyöryhmän yhteistyöllä toteutettu monialainen nykytaideteos, joka esitettiin Helsingissä, Suomenlinnassa vuonna 2023. Dreamweaver on Sini Majurin yhteistyössä Aalto-yliopiston ohjelmoinnin ja tekoälyn työryhmän kanssa toteuttama teoskokonaisuus. Venetsian Muranossa vuonna 2024 esitetyn Dreamweaverin keskiössä on Essis by Lasilinkin studiolla Kuopiossa valmistetut artesaanitasolasit. Teoksissa lasi yhdistetään teknologiaan, robotiikkaan ja tekoälyyn.
Tarkastelen tutkielmassa lasia merkittävänä nykytaiteen kenttiä rikastuttavana materiaalina ja mediumina. Tutkielmassa käsittelen lasia historiallisista lähtökohdista nykyisyyteen ulottuvalla akselilla, nykytaiteen ja nykylasin määritelmää, lasin aineellista ja aineetonta materiaalisuutta sekä lasin esteettisiä ulottuvuuksia. Tarkastelen lasia mediumina niin prosessuaalisuuden kuin liikkeen kautta, sen hyödyntämistä monitaiteellisissa ja -tieteisissä teoksissa ja nykytaiteen yhteisluomiseen liittyvää tekijyyttä. Toteuttamani Sini Majurin haastattelu tukee tutkielmassani tekemiäni päätelmiä.
Tutkielmani tarkoituksena on tarjota näkökulma lasiin nykytaiteen aktiivisena, liikkeessä olevana toimijana paikallaan olevan veistoksellisen esineen sijaan. Samalla tutkielma hahmottaa lasin optisia ominaisuuksia ja ehdottaa kohtaamaan lasia muutenkin kuin vain katsomalla. Kutsun tätä aktiivista toimijuutta lasin liikkeeksi liikkeessä, joka sisältää niin aineellisen kuin aineettoman tulemisen liikkeen. Tutkimus tunnistaa lasin ainutlaatuisuuden ja monisyisyyden nykytaiteen materiaalina ja mediumina ja osoittaa sen uutta luovat mahdollisuudet.
Tarkastelen tutkielmassa lasia merkittävänä nykytaiteen kenttiä rikastuttavana materiaalina ja mediumina. Tutkielmassa käsittelen lasia historiallisista lähtökohdista nykyisyyteen ulottuvalla akselilla, nykytaiteen ja nykylasin määritelmää, lasin aineellista ja aineetonta materiaalisuutta sekä lasin esteettisiä ulottuvuuksia. Tarkastelen lasia mediumina niin prosessuaalisuuden kuin liikkeen kautta, sen hyödyntämistä monitaiteellisissa ja -tieteisissä teoksissa ja nykytaiteen yhteisluomiseen liittyvää tekijyyttä. Toteuttamani Sini Majurin haastattelu tukee tutkielmassani tekemiäni päätelmiä.
Tutkielmani tarkoituksena on tarjota näkökulma lasiin nykytaiteen aktiivisena, liikkeessä olevana toimijana paikallaan olevan veistoksellisen esineen sijaan. Samalla tutkielma hahmottaa lasin optisia ominaisuuksia ja ehdottaa kohtaamaan lasia muutenkin kuin vain katsomalla. Kutsun tätä aktiivista toimijuutta lasin liikkeeksi liikkeessä, joka sisältää niin aineellisen kuin aineettoman tulemisen liikkeen. Tutkimus tunnistaa lasin ainutlaatuisuuden ja monisyisyyden nykytaiteen materiaalina ja mediumina ja osoittaa sen uutta luovat mahdollisuudet.