Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Managing multidisciplinary video game development projects and multidisciplinary project teams

Salminen, Lauri (2025-05-12)

Managing multidisciplinary video game development projects and multidisciplinary project teams

Salminen, Lauri
(12.05.2025)
Katso/Avaa
Salminen_Lauri_opinnayte.pdf (1.191Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149103
Tiivistelmä
The game industry and video game projects have grown rapidly both in Finland and globally. Project sizes and complexity have also grown at the same time requiring even more multidisciplinary skills to create games. There has also been little research that focuses on the project management and video game producer perspective on managing those multidisciplinary projects. This research tries to examine how video game producers manage multidisciplinary game development projects and the multidisciplinary project teams developing them by interviewing video game producers.
Prior research on the subject had looked at individual parts of game development and project management like the development process, multidisciplinary development teams, and development methodologies in game development. Research on multidisciplinary teams and knowledge management has also been researched widely while there is little research related to game development from those domains. The theoretical framework for this research was formed by trying to synthesize this earlier research into a framework describing multidisciplinary video game project management and team management.
This research used a qualitative multiple-case study method where five video game producers were interviewed by going through questions related to key themes based on the theoretical framework in a semi-constructive manner. Interview data was recorded, transcribed, and then analysed by using the Gioia method, and conclusions were made by comparing analysed results with prior research.
Results generally support earlier research into multidisciplinary video game project teams and projects. According to the results, stakeholder management was identified as an important part of video game project management not discussed by prior research. Dependency management was also identified as an important part of planning multidisciplinary project tasks alongside scope management of the project. Multidisciplinary teams were seen as an asset by the producers providing valuable insights. Knowledge management on the other hand could help with ensuring commitment to the game’s vision and minimizing the amount of tacit knowledge in project teams. The development process was planned to suit various disciplines working on the project by using Agile, Waterfall, or a hybrid methodology. According to the results formal risk management might also be more common than claimed by prior research.
 
Peliala ja videopeliprojektit ovat kasvaneet sekä Suomessa että globaalisti. Samalla ovat kasvaneet myös projektien koko ja monimutkaisuus vaatien monialaisia taitoja videopelien luomiseksi. Projektinhallinnallista ja pelituottajan näkökulmaan keskittyvää tutkimusta monialaisten projektien hallinnasta on tehty hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää haastattelemalla pelituottajia, miten pelituottajat hallinnoivat monialaisia pelinkehitysprojekteja ja projektien monialaisia kehitystiimejä.
Aiempi tutkimus aiheesta on tarkastellut yksittäisiä pelikehityksen osia ja projektinhallintaa kuten kehitysprosessia, monialaisia kehitystiimejä ja kehitysmetodologioita pelikehityksessä. Monialaisia tiimejä ja tiedon hallintaa on myös tutkittu laajasti, vaikka pelialan osalta aihetta käsittelevää tutkimusta ei juuri ole. Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys on muodostettu yhdistelemällä tätä aiempaa teoriaa, niin että teoreettinen viitekehys kuvaa monialaisten pelialan projektien ja projektitiimien hallintaa.
Tämä tutkimus käytti menetelmänään laadullista monitapaustutkimusta, jossa haastateltiin viittä pelituottajaa useista eri organisaatioista puolistrukturoiduilla haastatteluilla, käyden läpi viitekehyksen pohjalta hahmoteltuja teemoja. Haastatteluiden data nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä Gioia-menetelmää. Johtopäätökset tehtiin vertailemalla saatuja tuloksia aiempaan tutkimukseen.
Tulokset tukivat yleisesti aiempaa tutkimusta koskien monialaisia pelitiimejä ja projekteja. Tulosten perusteella sidosryhmien hallinta havaittiin tärkeänä osana peliprojektien hallintaa, jota aikaisempi tutkimus ei ollut tunnistanut. Riippuvuuksien hallinta havaittiin myös tärkeänä osana monialaisten työtehtävien suunnittelua projektien laajuuden hallinnan rinnalla. Tuottajan pitivät monialaisia tiimejä hyödyllisinä ja eri osaajien näkemyksiä arvokkaina. Tiedon hallinta taas auttoi projektin visioon sitouttamisessa ja hiljaisen tiedon minimoimisessa projektitiimeissä. Selvisi myös, että kehitysprosessit oli suunniteltu sopivaksi eri alojen näkökulmille käyttäen ketteriä menetelmä, vesiputousmallia tai hybridimenetelmiä. Tulosten mukaan formaalit riskinhallintamenetelmät saattavat myös olla yleisimpiä, kuin mitä aikaisempi tutkimus väittää.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9571]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • A multidisciplinary investigation of the Barösund Shear Zone area, southern Finland 

    Vehkamäki, Teemu (28.11.2019)
    The Barösund shear zone (BSZ) is a roughly 35 kilometres long and circa 500 m wide shear zone located within the Ekenäs archipelago, southern Finland. BSZ has an overall E-W trend but turns into N-S oriented in the middle ...
    suljettu
  • Developing a National Integrated Road Traffic Injury Registry System: A Conceptual Model for a Multidisciplinary Setting 

    Homayoun Sadeghi-Bazargani; Alireza Sadeghpour; Alireza Ala; Farzad Rahmani; Michael Lowery Wilson
    Introduction: Despite a high burden of traffic injuries, effective integrated or linked injury surveillance systems are rarely available in many low- and middle-income countries (LMICs). The aim of the current study was ...
  • Technology and Need as Starting Points for Innovation - Experiences from Multidisciplinary Student Teams 

    J.Kurikka; T.Utriainen; V.Taajamaa; R.Movva
    <p> </p><p><i>In research organizations the starting point for innovation is typically technology developed in-house and the application of it in a novel field. Working at an ...

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste