Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhdessä oppimisen yhteys käsityön opiskelun mielekkyyteen

Loponen, Niko; Nurmi, Teemu (2025-05-02)

Yhdessä oppimisen yhteys käsityön opiskelun mielekkyyteen

Loponen, Niko
Nurmi, Teemu
(02.05.2025)
Katso/Avaa
Gradu_Loponen_Nurmi.pdf (734.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149887
Tiivistelmä
Yhdessä oppimisesta voidaan puhua myös yhteistoiminnallisena oppimisena. Yhteistoiminnallisen oppiminen lähtökohtana on se, että oppilaat jaetaan pieniin ryhmiin oppimisen tehostamiseksi. Jokaisella ryhmän jäsenellä on aktiivinen rooli oppimisprosessissa. Kaikille tuttu ryhmätyö on yhteistoiminnallista vasta siinä vaiheessa, kun oppilaat kokevat olevansa toisiinsa sidoksissa olevia oppijoita. Yhteistyötaitojen kehittyminen on suomalaisen koululaitoksen suuria haasteita ja yhteistoiminnallisessa opetuksessa oppimistulosten ohella myös sosiaaliset vuorovaikutustaidot ja itsetunto kehittyvät. (Hellström, Johnson, Leppilampi & Sahlberg, 2015.)
Tässä laadullisessa tutkimuksessa, tarkastellaan millaisia hyötyinä ja haittoina yhdessä oppiminen ilmenee käsityön oppitunneilla oppilaiden keskuudessa. Lisäksi tarkastellaan miten nämä hyödyt ja haitat ovat yhteydessä oppilaiden mielekkyyteen käsityön opiskelussa. Tiivistetysti tarkoituksena on siis selvittää, onko yhdessä oppimisella positiivisia vaikutuksia oppilaiden mielekkyyteen käsityön oppitunneilla
Tässä tutkimuksessa lähestymistapana on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa käytetään fenomenologista suuntausta. Fenomenologisessa tutkimuksessa on tarkoituksena käsitteellistää tutkittava ilmiö kokemuksen merkitys. Eli voitaisiin sanoa, että tehdään jo tunnettu tiedetyksi. Yritetään siis nostaa tutkittava ilmiö näkyväksi ja esille. (Tuomi & Sarajärvi, 2018.) Tässä tutkimuksessa se tarkoittaa yhdessä oppimisen ja sen yhteyttä käsityön opiskelun mielekkyyteen nähtäväksi tuomista. Tuloksia varten teetimme kyselyn Google Forms – alustalla, johon oppilaat ja opettaja pääsivät vastaamaan. Tutkimukseen osallistui 25 oppilasta ja yksi opettaja.
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yhdessä oppimisesta on hyötyä käsityön oppitunneilla ja se on yhteydessä positiivisesti oppilaiden mielekkyyden tuntemuksiin. Oppilaista 44 % (n=11) oli sitä mieltä, että yhdessä oppiminen on mielekkäämpää kuin yksin oppiminen. Päinvastoin yksin oppimista piti mielekkäämpänä 12 % (n=3) vastaajista. Loput 44 % (n=11) ei ollut väliä opitaanko yksin vai yhdessä. Hyötyinä nousi esiin ryhmätyötaitojen oppiminen, yhdessä tekemisen hauskuus ja kaikkien mielipiteen kuuleminen. Haitoista selkeästi esiin nousi vapaamatkustaminen ja ryhmän työnjako.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9571]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste