Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukiolaisten virhekäsitykset integraalien laskennassa

Kuningas, Atte (2025-05-19)

Lukiolaisten virhekäsitykset integraalien laskennassa

Kuningas, Atte
(19.05.2025)
Katso/Avaa
Kuningas_Atte_opinnayte.pdf (987.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149639
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten virhekäsityksiä integraalilaskennassa ja pohditaan, miten näitä virhekäsityksiä voidaan ehkäistä opetuksessa. Tässä tutkielmassa virhekäsitykset luokitellaan käsitteellisiin, teknisiin ja soveltamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkielma on didaktinen kirjallisuuskatsaus, jossa lisäaineistona oli ylioppilaskirjoitusten tehtävien vastauksia vuosilta 2019–2022 tukemassa käsiteltyä tutkimuskirjallisuutta.
Tulokset osoittavat, että opiskelijat kamppailevat erityisesti integraalin geometrisen merkityksen hahmottamisessa, integrointirajojen määrittämisessä ja tulosten tulkinnassa, sekä esimerkiksi pinta-alan laskemisessa ja itseisarvofunktioiden integroinnissa. Tutkielmassa ehdotetaan pedagogisia ratkaisuja, kuten visuaalisten apuvälineiden (esim. GeoGebra) käyttöä, formatiivista arviointia ja kontekstuaalisia tehtäviä, jotka voivat tukea opiskelijoiden oppimista, lisätä motivaatiota ja vähentää virhekäsityksiä.
Tämän tutkielman tulokset tarjoavat opettajille myös käytännönläheisiä työkaluja integraalilaskennan opetuksen kehittämiseen ja korostavat tarvetta monipuolisemmille opetusmenetelmille, jotka tukevat LOPS 2021:n tavoitteita, kuten ongelmanratkaisutaitojen kehittämistä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9338]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste